جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله مانند عرض ، سرعت، زاویه شیب تناژ موارد مهمی هستند که باید در خرید نوار نقاله به آنها توجه داشت. مهم ترین وظیفه هر نوار نقاله ای انتقال مواد از نقطه ای به نقطه دیگر است.بدون شک تسمه نوار نقاله باید توان کشش این مواد را داشته باشد.

در این مطلب از سایت ره آوران صنعت قومس به ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله میپردازیم. مواد نام برده شده در قیمت نوار نقاله نیز تاثیر گذار است. پس با دقت این مطلب را مطالعه نمایید تا بتوانید انتخابی صحیح و کاربردی داشته باشید.

مواد گوناگون ویژگیهای مختلفی دارند این ویژگی ها مانند دانسیته رطوبت چسبندگی سایندگی خورندگی شیمیایی دمای مواد و همچنین اندازه و شکل کلوخها و نسبت درصد کلوخهای موجود در مواد در عرض سرعت و ظرفیت حمل بار تسمه مؤثرند.

نخستین تأثیر این ویژگیها هنگام تغذیه مواد بر روی تسمه است. مواد گوناگون با ویژگیهای خاص وقتی پر روی تسمه ریخته میشوند زوایای مختلفی نسبت به افق تشکیل میدهند. در زیر این زوایا را تعریف میکنیم.

ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله

زاویه آرمیدن بار، زاویه ای است که بار پس از تغذیه و قرار گرفتن بر روی تسمه با افق می سازد. با توجه به زاویه سربار، وقتی بار بر روی تسمه قرار گرفت به علت حرکت تسمه رفته رفته زاویه آرمیدن بار کوچکتر  تا جایی که این او به ثابت می ماند.

زاویه ای که بار هنگام حمل با افق میسازد را زاویه سربار گویند معمولاً زاویه سربار بین ۵ تا ۱۵ درجه از زاویه آرمیدن بار کوچکتر است.

عرض تسمه نقاله

به طور کلی در یک سرعت معین عرض تسمه نقاله و ظرفیت آن با هم افزایش یا کاهش می یابند. انتخاب عرض درست برای تسمه نقاله بستگی به ابعاد کلوخها و درصد کلوخهای موجود در مواد دارد.

 

 

ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله
راهنمای انتخاب عرض درست برای تسمه نقاله است.

 

ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله

ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله از فاکتورهای مهم در انتخاب نوار نقاله بوده که  خود با پارامترهای مختلفی چون سرعت نوار نقاله و عرض تسمه نقاله در ارتباط است. تغییر در هر کدام از این پارامترها باعث تغییر در ظرفیت حمل بار نوار نقاله شده و بر روند اجرایی این دستگاه ها و راندمان کاری آنها تأثیرگذار خواهد بود. البته ظرفیت نوار نقاله خود به عوامل مختلفی چون نوع مواد انتقالی، اندازه و ابعاد مواد، فاصله انتقال، فضای نصب و غیره بستگی دارد که هر کدام از آنها بر سرعت نوار نقاله و عرض آن نیز تأثیرگذار خواهند بود. علاوه بر آن هر عاملی که باعث تغییر در ظرفیت نوار نقاله ها شود بر دوام و طول عمر مفید آن نیز تأثیرگذار است.

قبل از انتخاب ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله لازم است به مقدار سرمایه اولیه، میزان انرژی مصرفی، هزینه های نگهداری و غیره توجه شود تا یک دستگاه متناسب با نیاز کاری و با دوام و ماندگاری بالا تهیه گردد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع در کار با نوار نقاله ها، در این مطلب قصد داریم در قالب موضوعاتی چون ظرفیت بار نوار نقاله با توجه به عرض تسمه، عوامل مؤثر بر تعیین عرض تسمه، عوامل مؤثر بر سرعت تسمه، عدم توازن عرض، سرعت و ظرفیت نوار نقاله و مشکلات ناشی از آن و در نهایت عوامل مؤثر بر ظرفیت حمل بار نوار نقاله به بررسی ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی:  دلایل انحراف نوار نقاله و نحوه برطرف کردن آنها

محصول پیشنهادی: درام نوار نقاله

ظرفیت حمل بار نوار نقاله با توجه به عرض تسمه

ظرفیت بارگذاری نوار نقاله ها در شرایط کاری مختلف همواره کمتر از حداکثر ظرفیتی است که برای این دستگاه ها در نظر گرفته می شود. با این وجود قدرت نوار نقاله همواره بر اساس صد در صد ظرفیت تئوری آن محاسبه می گردد تا بتواند تحت تأثیر بارهای غیرعادی نیز کار کند. با فرض یک سرعت ثابت و مشخص برای یک فرایند اجرایی، هر چه عرض تسمه افزایش یابد ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله نیز بالا خواهد رفت. از دیگر عواملی که می تواند بر ظرفیت حمل بار نوار نقاله در این شرایط تأثیرگذار باشد شیب رول های جانبی و زاویه شارژ بوده که باعث تغییر در ظرفیت این دستگاه می شوند.

برای محاسبه ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله نخست لازم است سطح مقطع اسمی مواد که بر روی تسمه نقاله مورد جابجایی قرار می گیرند اندازه گیری شود که این کار در یک صفحه عادی و نسبت به تسمه نوار نقاله انجام می شود. چنان چه جابجایی مواد بر روی نوار نقاله شیب دار انجام می شود لازم است مواد مطابق با یک صفحه عمودی و با زاویه بار اضافی اندازه گیری شوند. حال چنانچه بار مورد جابجایی بر روی تسمه به صورت یکنواخت فرض شود از روی سطح مقطع بار می توان ظرفیت حمل بار نوار نقاله را تعیین کرد. همچنین با فرض ۸۰ درصد ظرفیت برای نوار نقاله در محاسبه سرعت و عرض تسمه می توان احتمال نشت و بارگیری نادرست مواد را نیز لحاظ کرد.

عوامل مؤثر بر عرض تسمه در ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله

عوامل و فاکتورهای مختلفی می تواند بر عرض تسمه نقاله تأثیرگذار باشد که از جمله آنها می توان به اندازه و ابعاد قطعه مورد جابجایی اشاره کرد. از طرف دیگر یک رابطه مشخص بین عرض نوار نقاله بر حسب اینچ و اندازه قطعه وجود دارد که بر اساس آن می توان عرض نوار نقاله را با توجه به ابعاد قطعه تعیین کرد. تسمه نقاله های استانداردی که عرض آنها با استفاده از این رابطه قابل محاسبه بوده به صورت ۱۸، ۲۴، ۳۰ الی ۹۶ اینچی در دسترس هستند که برای نوار نقاله های سفارشی نیز می توان عرض های ۱۰۸ و ۱۲۰ اینچی و حتی بزرگتر را نیز طراحی کرد.

البته لازم به ذکر است که در یک سرعت مشخص با بالا رفتن عرض تسمه ظرفیت حمل بار نوار نقاله نیز بالا می رود.  در چنین حالتی لازم است پهنای تسمه ها با توجه به اندازه قطعاتی که قرار است بر روی آنها جابجا شوند تنظیم گردد. البته عرض تسمه ها می بایست به گونه ای طراحی شود که از پهنای کافی برخوردار باشد تا قطعات در حین جابجایی به لبه تسمه نزدیک نشوند؛ چرا که این مسئله می تواند باعث اختلال در فرایند جابجایی قطعات شود. از دیگر فاکتورهایی که در تعیین عرض تسمه و در نهایت ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله لازم است مورد توجه قرار گیرند می توان به اثر بار بالاتر از حد مجاز، سرعت بالای تسمه، نشت مواد و اثر گردوغبار بر روی عملکرد تسمه ها اشاره کرد.

عوامل مؤثر بر سرعت تسمه

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر سرعت تسمه نوار نقاله تأثیرگذار باشد که از جمله آنها می توان به ویژگی ها و مشخصات ماده مورد جابجایی اشاره کرد. عرض تسمه، کشش تسمه، ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله و تجهیزات تخلیه و بارگیری از دیگر عواملی است که می تواند بر سرعت تسمه نقاله تأثیرگذار باشد. لازم به ذکر است که با افزایش سرعت تسمه عرض این بخش از نوار نقاله به همراه کشش آن کاهش پیدا می کند که این امر با کاهش هزینه ها و سرمایه اولیه در راه اندازی این دستگاه ها همراه خواهد بود.

مقاله پیشنهادی:  تسمه نقاله نسوز یا ضد حرارت چیست؟

قبل از اقدام به افزایش سرعت نوار نقاله لازم است به یک سری فاکتورها در این زمینه توجه شود؛ به عنوان مثال مشخص شود که دستگاه نوار نقاله از تحمل کافی در برابر ارتعاشات عرضی کمربند و یا سطح نویز به وجود آمده برخوردار است یا نه. چنان چه نوار نقاله از مقاومت کافی در برابر شرایط به وجود آمده برخوردار نباشد نباید به تغییر سرعت آن اقدام نمود. البته برای حداقل سرعت نوار نقاله نیز یک سری ملاحظات وجود دارد که در ادامه این بخش به بررسی آنها می پردازیم.

اول اینکه در جابجایی مواد پودری به منظور کاهش احتمال ایجاد گردوغبار در انتقال این مواد لازم است جابجایی آنها با سرعت پایین انجام شود. البته اهمیت این موضوع در محل های بارگیری و تخلیه بیشتر از سایر محل هاست. مواد شکننده از دیگر موادی هستند که فرایند جابجایی آنها به ویژه در نواحی بارگیری و تخلیه می بایست با سرعت پایین انجام شود تا از احتمال شکستن این مواد جلوگیری شود. همچنین مواد با لبه تیز از دیگر موادی هستند که باید با سرعت پایین جابجا شوند تا ساختار تیز این مواد به سطح تسمه آسیبی وارد نکند.

محصول پیشنهادی: الواتور

عدم توازن سرعت، عرض و ظرفیت حمل بار نوار نقاله و مشکلات آن

از آن جایی که ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله با سرعت تسمه و عرض آن در ارتباط است، عدم توازن بین آنها می تواند با مشکلاتی همراه باشد که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم. در ابتدا لازم به ذکر است که این مشکلات به دو صورت طبیعی و غیر قابل اجتناب روی می دهند. مشکلات طبیعی از دسته مشکلاتی هستند که به طور معمول در نوار نقاله ها روی می دهند و وقوع آنها تأثیر چندانی بر عملکرد این دستگاه ها ندارد. اما مشکلات اجتناب ناپذیر از یک طرف می توانند بر عملکرد نوار نقاله تأثیر نامطلوبی داشته باشند و از طرف دیگر این مشکلات همان طور که از عنوان آنها پیداست اجتناب ناپذیر بوده و فقط می توان تأثیرات آنها را بر نوار نقاله ها کنترل کرد.

البته برای کنترل این مشکلات می توان از طراحی های مناسب برای نوار نقاله ها بهره گرفت. از جمله مشکلاتی که در این نوار نقاله ها ممکن است بر اثر عدم توازن ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله با سرعت و عرض تسمه روی دهد می توان به خرابی این دستگاه ها در اثر ضربه، مشکلات به وجود آمده در این تجهیزات در اثر گیر افتادن مواد، خرابی لبه های تسمه به صورت سایش یک طرفه یا دوطرفه، لایه لایه شدن تسمه نوار نقاله بر اثر مواد شیمیایی، رطوبت و قطر پایین پولی، فرسایش بخش بالایی تسمه و پارگی تسمه در اثر اصابت اشیای بیرونی اشاره کرد. با یک سری اقدامات پیشگیرانه و تعمیرات اساسی در این زمینه می توان مشکلات ناشی از این عدم توازن را به حداقل رساند.

عوامل مؤثر بر ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله تأثیرگذار باشند که از مهمترین آنها می توان به بارهای ناشی از مواد ریخته شده، بارهای زنده در نردبان و راهروها، بار ناشی از ناودان دوشاخه، بار ناشی از کشش تسمه، بارهای انبساطی و بارهای مکانیکی اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی:  مزایا و معایب استفاده از نوار نقاله

بارهای ناشی از مواد ریخته شده و تأثیر آن بر ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله

در حین حرکت تسمه نقاله و فرایند جابجایی آن ممکن است مقداری از مواد روی تسمه به دیگر بخش های سازه نوار نقاله مانند راهروها، مجراها و غیره نشت کند که باعث ایجاد وزن و بار اضافی در ساختار نوار نقاله می شود. به همین دلیل در محاسبه ظرفیت حمل بار نوار نقاله لازم است این بار حتماً لحاظ شود.

محصول پیشنهادی: رابر لاینینگ

بارهای زنده‌ در نردبان‌ ها و راهروها و تأثیر آن بر ظرفیت تسمه نقاله

بار زنده در نوار نقاله از دیگر بارهایی است که در هنگام تعیین ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله لازم است بدان توجه شود. در بسیاری از نوار نقاله ها از راهروها و نردبان هایی جهت دسترسی عوامل پشتیبانی به بخش های مختلف این تجهیزات استفاده می شود که حضور این افراد باعث افزایش نیروهای وارده بر سازه نوار نقاله می شود.

بار ناشی از ناودان دوشاخه و تأثیر آن بر ظرفیت حمل بار نوار نقاله

بررسی بارهای ناشی از ناودان دوشاخه و احتساب آن در ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله از اهمیت بالایی در طراحی این دستگاه ها خواهد داشت. ویژگی های متغیر مواد و خرابی های مکانیکی از جمله عواملی هستند که باعث دوشاخه شدن ناودان ها می شود و عدم توجه به آنها با آسیب های جدی برای نوار نقاله همراه خواهد بود.

بار ناشی از کشش تسمه و تأثیر آن بر ظرفیت تسمه نقاله

همان طور که می دانید تسمه های بکار رفته در نوار نقاله ها از یک حلقه پیوسته از جنس لاستیک تشکیل می شوند که قابلیت تحمل نیروهای خاصی را دارند که به آنها نیروی کشش تسمه گویند. این نیرو بستگی به مقدار بار روی تسمه و نیرومحرکه لازم جهت حرکت آن دارد که لازم است در ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله لحاظ شود.  

محصول پیشنهادی: موتور نوار نقاله

بارهای انبساطی و تأثیر آن بر ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله

بارهای انبساطی از دیگر بارهایی هستند که می توانند بر ظرفیت حمل بار نوار نقاله تأثیرگذار باشند. از آنجایی که در نصب و راه اندازی این دستگاه ها از قطعات فولادی استفاده می شود و این قطعات تحت تأثیر شرایط محیطی دچار انبساط می شوند، لازم است این فاکتور در محاسبه ظرفیت نوار نقاله لحاظ شود.

بارهای دینامیکی و تأثیر آن بر ظرفیت حمل بار نوار نقاله

اگر چه طراحی سیستم تسمه نقاله بر اساس بار استاتیکی بوده ولی این دستگاه ها علاوه بر این بارها در معرض بارهای دینامیکی نیز قرار دارند. به همین دلیل در هنگام محاسبه ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله می بایست این بارهای دینامیکی را شناسایی کرده و تأثیرات آنها بر ظرفیت این دستگاه ها را لحاظ نمود.

خرید اینترنتی نوار نقاله با ظرفیت های مختلف

اگر قصد خرید انواع نوار نقاله با ظرفیت های مختلف را دارید به صورت اینترنتی نیز می توانید به خرید این تجهیزات اقدام نمایید. در روش خرید اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری و صرف زمان و هزینه های اضافی برای این کار نیست. همچنین در این روش امکان مشاهده مدل های متنوع این دستگاه ها همراه با مشخصات و قیمت روز آنها از طریق صفحات فروش مراکز عرضه کننده به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته وجود دارد. برای خرید اینترنتی مدل های مختلف نوار نقاله تنها کافی است به فروشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه کنید که ما فروشگاه ره آوران صنعت قومس را به شما معرفی می کنیم که از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه عرضه این تجهیزات است.  شما در این مرکز می توانید مدل های مختلف نوار نقاله را با ظرفیت های متنوع و قیمت مناسب خریداری نمایید.

2 نظر درمورد “ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله مانند عرض ، سرعت، زاویه شیب تناژ

  1. سلام
    من دانشجوی ارشد معدن هستم
    برای پروژه دانشجویی نیاز به اطلاعات دقیق و خوانایی از راهنمای دقیق عرض نوارنقاله دارم
    لطفآ منبع این اطلاعات و کتابی که بتوانم بهتر با طراحی نوارنقاله آشنا شوم را برایم ایمیل کنید
    تشکر بسیار

    1. سلام ممنون از شما . بزودی به شما اطلاعات لازم رو ایمیل می کنیم. در ضمن اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه نوار نقاله ها داشتید می تونید به صفحه مربوطه که در زیر قرار می دهم مراجعه کنید.
      https://rahavaransanat.com/product-category/transmission_lines/%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%87%d8%a7/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *