جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

نکات مهم در خصوص نگهداری و تعمیر نوار نقاله

نگهداری نوار نقاله و تعمیر به موقع آن تأثیر زیادی بر کیفیت کاری این دستگاه ها و دوام آنها در شرایط کاری مختلف دارد. با تعمیر نوار نقاله می توان از گسترش خرابی ها به دیگر بخش های دستگاه جلوگیری کرد و مانع از بروز خطرات احتمالی در این زمینه شد. علاوه بر آن تعمیر این دستگاه ها از نظر اقتصادی نیز از اهمیت بالایی برای استفاده کنندگان برخوردار است؛ چرا که با تعمیر بخش مورد نظر از دستگاه یا تعویض آن، دیگر نیازی به تعویض کلی نوار نقاله و خرید یک دستگاه جدید نیست. پس در حالت کلی می توان گفت که سرویس و نگهداری صحیح نوار نقاله ها علاوه بر افزایش کارایی آنها باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

همان طور که می دانید نوار نقاله ها از نقش بسیار مهمی در صنایع برخوردار هستند و به دلیل نوع شرایط کاری که در آن مورد استفاده قرار می گیرند همواره در معرض آسیب ها و صدمات وارده قرار دارند. به همین دلیل نحوه نگهداری نوار نقاله از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تأثیر زیادی بر دوام و طول عمر این دستگاه ها دارد. با توجه به اهمیت بالای نگهداری از این دستگاه ها و تعمیر به موقع آنها، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی انواع خرابی نوار نقاله (با قابلیت تعمیر)، به روش های متداول تعمیر نوار نقاله بپردازیم و در ادامه به نکات مهم در زمینه نگهداری نوار نقاله و روش های کاربردی جهت افزایش طول عمر تسمه‌ نقاله اشاره کنیم که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

 

معرفی انواع خرابی ها و صدمات وارده با قابلیت تعمیر نوار نقاله

خرابی ها و صدمات وارده بر نوار نقاله (conveyor belt)  می تواند در اشکال مختلفی رخ دهد که برخی از این خرابی ها از قابلیت تعمیر برخوردار هستند. از آن جایی که تعمیر نوار نقاله ها تأثیر زیادی بر عملکرد این دستگاه ها و جنبه اقتصادی کار با آنها دارد، در این بخش قصد داریم به یک سری از خرابی های نوار نقاله که می توان آنها را تعمیر کرد بپردازیم. مورد اول وجود شیارهایی در پوشش بیرونی تسمه نوار نقاله بوده که ممکن است بر اثر اصابت جسم خارجی تیز بر سطح تسمه ایجاد شده باشند. این شیارها با گذشت زمان می توانند تأثیر نامطلوبی بر عملکرد نوار نقاله و دوام آن داشته باشند.

مورد دوم وجود شکاف های طولی بر سطح تسمه نقاله بوده که ممکن است به دلیل گیر کردن جسم در حین انتقال ایجاد شده باشند. شکاف های مقطع از دیگر آسیب هایی است که ممکن است به تسمه نقاله ها وارد شود که با یک شکاف از لبه تسمه شروع شده و به سمت مرکز آن ادامه می یابد. کندگی لبه از دیگر صدمات وارده بر نوار نقاله ها بوده که معمولاً به دلیل انحراف تسمه از مسیر اصلی خود به درون چارچوب نوار نقاله ایجاد می شود. خرابی ها و آسیب های وارده بر نوار نقاله که در این بخش بدان اشاره کردیم را می توان با استفاده از روش های متداول تعمیر نوار نقاله برطرف نمود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  ظرفیت حمل بار تسمه نوار نقاله مانند عرض ، سرعت، زاویه شیب تناژ

معرفی انواع خرابی ها و صدمات وارده با قابلیت تعمیر نوار نقاله

محصول پیشنهادی: درام نوار نقاله

روش های متداول تعمیر نوار نقاله (conveyor belt)

از آن جایی که در شرایط کاری مختلف احتمال خرابی نوار نقاله ها وجود دارد و لازم است در کمترین زمان ممکن به این خرابی ها رسیدگی شود تا فرایند اجرایی با اختلال طولانی مدت رو به رو نشود، تعمیر موقت و سریع نوار نقاله می تواند یک راهکار مناسب برای چنین شرایطی باشد. امروزه جهت تعمیر نوار نقاله از روش های مختلفی استفاده می شود که از رایج ترین آنها می توان به تعمیر این دستگاه ها با استفاده از چسب های مخصوص و تعمیر با استفاده از بست های مکانیکی اشاره کرد. از هر کدام از این روش ها می توان با توجه به شرایط دستگاه و میزان خرابی و صدمه وارده بر آن استفاده کرد که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

در تعمیر و نگهداری نوار نقاله باید بدانید که همه آسیب‌ها قابل تعمیر نیستند؛ به همین دلیل بهتر است که با نگهداری صحیح، از بروز چنین مواردی جلوگیری کنید.

روش های متداول تعمیر نوار نقاله (conveyor belt)

تعمیر نوار نقاله (conveyor belt) با استفاده از چسب

یکی از روش های متداول تعمیر نوار نقاله استفاده از چسب نوار نقاله مخصوص بوده که مانع از ورود اشیای خارجی و رطوبت به داخل تسمه نقاله می شوند. این چسب ها علاوه بر کیفیت اتصال بالایی که دارند یک روش مقرون به صرفه در تعمیر این تجهیزات نیز به شمار می روند. استفاده از چسب در تعمیر نوار نقاله باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر می شود. در صورت استفاده از چسب در تعمیر این دستگاه ها دیگر نیازی به اضافه کردن موانع در تسمه نقاله نیست. این روش به دلیل فرایند اجرایی آسانی که دارد بسیار مورد توجه استفاده کنندگان قرار می گیرد.

از مواد مختلفی در ساخت این چسب ها استفاده می شود که باعث می شود از قدرت چسبندگی و دوام بالایی برخوردار باشند. از جمله ترکیبات رایجی که به عنوان چسب در تعمیر نوار نقاله مورد استفاده قرار می گیرند می توان به سیمان های حلال اشاره کرد که معمولاً برای اتصال دو سر تسمه از نوع جوش سرد استفاده می شوند. همچنین از این چسب ها می توان برای اتصال وصله های بیراتی نیز استفاده کرد. ترکیبات ترموپلاستیک از دیگر متریالی هستند که به عنوان چسب در تعمیر نوار نقاله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این مواد بر اثر حرارت به حالت مایع درآمده و پس از سخت شدن اتصال محکم و ایمنی را تشکیل می دهد. این نوع چسب ها به سرعت سرد می شوند و همین امر نیز باعث کوتاه شدن فرایند تعمیر نوار نقاله می شود. پلی اورتان ها از دیگر متریالی هستند که به عنوان چسب نوار نقاله مورد استفاده قرار می گیرند. البته این محصولات اغلب دو جزئی هستند که قبل از استفاده می بایست دو بخش مجزای آنها با هم ترکیب شود و پس از آماده سازی جهت اتصال مورد استفاده قرار گیرند.

وب سایت Dynamicconveyor در خصوص نگهداری صحیح نوار نقاله ها توصیه های جالبی دارد ؛ اجزای نوار نقاله باید به طور منظم برای شناسایی سایش و آسیب بررسی شوند. این شامل تسمه، غلطک ها، بلبرینگ ها، موتور، گیربکس و سایر اجزا است. هر قطعه آسیب دیده باید به سرعت تعویض شود تا از آسیب بیشتر به سیستم جلوگیری شود.

محصول پیشنهادی: الواتور

مقاله پیشنهادی:  انواع روش های شستشو نوار نقاله

تعمیر تسمه نقاله با بست های مکانیکی و نگهداری نوار نقاله

از دیگر روش های کاربردی در تعمیر نوار نقاله می توان به استفاده از بست های مکانیکی اشاره کرد که در کنار استحکام بالا از نصب آسانی برخوردار هستند. از این اتصالات معمولاً در تعمیرات اضطراری نوار نقاله ها استفاده می شود که نیاز است یک تسمه جدید به تسمه قدیمی متصل شود. همچنین این بست ها به عنوان یک اتصال کمکی برای پوشش دادن خرابی ها نیز کاربرد دارند و از آنها می توان جهت وصله کردن نوار و یا بستن شکاف نیز استفاده کرد. از آن جایی که نحوه استفاده از این بست ها تأثیر زیادی بر روند تعمیر نوار نقاله دارد لازم است این کار با دقت بالایی انجام شود.

البته لازم به ذکر است که این بست ها به منظور تعمیر موقتی نوار نقاله ها مورد استفاده قرار می گیرند و برای استفاده دائمی طراحی نشده اند. با استفاده از این بست ها می توان فرایند تعمیر نوار نقاله را سریعاً انجام داد و از توقف زیاد فرایند اجرایی جلوگیری کرد. استفاده از بست نوار نقاله جزو روش های مقرون به صرفه در تعمیرات به شمار می رود که در کنار اجرای آسان از سرعت اجرایی بالایی برخوردار هستند. تسمه هایی که توسط این بست ها مورد اتصال قرار می گیرند پس از اتمام فرایند تعمیر قابل استفاده بوده و نیازی به زمان پخت و توقف طولانی مدت دستگاه نیست.

همچنین در صورت استفاده از بست جهت اتصال تسمه در بخش فوقانی آن نیازی به خارج کردن کامل تسمه از نوار نقاله نیست. از تسمه های تعمیر شکاف می توان جهت پوشش لکه های ایجاد شده بر روی تسمه و نقاط کنده شده نیز استفاده کرد. بست های مکانیکی در مدل های دو پیچ و سه پیچ نیز طراحی می شوند که از آنها جهت پوشش شکاف های زیگزاگ و ناهموار استفاده می شود.

تعمیر تسمه نقاله با بست های مکانیکی و نگهداری نوار نقاله

نکات مهم در زمینه نگهداری نوار نقاله (conveyor belt)

جهت نگهداری نوار نقاله لازم است به یک سری نکات و فاکتورها توجه شود که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم. تعویض بخش های مختلف نوار نقاله به ویژه بخش تسمه، رولیک و درام که دچار فرسودگی و یا آسیب شده است تأثیر زیادی بر عملکرد و کارایی این دستگاه ها دارد که لازم است این کار به موقع انجام شود. اگر بخشی از تسمه نوار نقاله دچار پارگی شده است می بایست سریعاً تعمیر گردد و یا بخش هایی از تسمه که دچار آسیب دیدگی شده و احتمال پارگی در آنها وجود دارد لازم است در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

علاوه بر این موارد تسمه بایستی در مسیر صحیح خود حرکت کند و در صورت انحراف جزئی تسمه از مسیر اولیه لازم است اقدامات ضروری در جهت تصحیح مسیر حرکت تسمه صورت گیرد. مورد دیگر زمینه نگهداری نوار نقاله تغییر طول یا عرض آن متناسب با شرایط و نیاز کاری بوده که این کار علاوه بر افزایش راندمان کاری تأثیر زیادی بر دوام و طول عمر این دستگاه ها دارد. تعبیه قیف ورودی و خروجی در نوار نقاله ها تأثیر زیادی بر کیفیت کاری و دوام آنها خواهد داشت که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی:  تسمه نقاله در اصفهان

همچنین در تسمه نقاله ها باید از آج مناسب استفاده شود تا دستگاه از عملکرد مطلوب برخوردار باشد. بروز هر گونه مشکل در فرایند اجرایی نوار نقاله می تواند سلامت بخش های مختلف آن را تهدید کند که لازم است فرایند تعمیر نوار نقاله در اسرع وقت صورت گیرد. در صورت کج شدگی دستگاه لازم است در اسرع وقت جهت تعمیر آن اقدام شود. از دیگر اقدامات مهم و ضروری در نگهداری نوار نقاله می توان به روغن کاری منظم بخش های مختلف آن اشاره کرد.

نکات مهم در زمینه نگهداری نوار نقاله (conveyor belt)

محصول پیشنهادی: تمیز کننده تسمه نقاله

روش های کاربردی جهت افزایش طول عمر تسمه‌ و نگهداری نوار نقاله

جهت افزایش دوام و طول عمر تسمه یک سری راهکار وجود دارد که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم. اول اینکه تسمه ها نباید در معرض تابش نور خورشید قرار گیرند؛ چرا که اشعه های خورشید در درازمدت می توانند اثرات نامطلوبی را بر ساختار تسمه نقاله بر جای بگذارند. مورد دوم نگهداری تسمه ها به دور از رطوبت بوده تا از خرابی آنها به مرور زمان جلوگیری شود. مورد بعدی جلوگیری از تماس تسمه ها با حلال ها و روغن ها بوده که تأثیر منفی بر دوام و طول عمر این قطعات خواهند داشت.

علاوه بر این موارد محدوده دمایی که قرار است تسمه ها در آن مورد استفاده قرار گیرند از اهمیت بالایی برخوردار بوده که لازم است در فرایند نگهداری نوار نقاله بدان توجه شود. مورد دیگر در این زمینه دقت کافی در جابجایی بخش های مختلف نوار نقاله به ویژه تسمه ها بوده تا از وارد شدن ضربات احتمالی به آنها جلوگیری شود. چنان چه تسمه نوار نقاله در حین کار دچار لغزش های جزئی شود و یا صداهای تق تق مانندی از آن بلند شود لازم است دستگاه مورد بررسی دقیق قرار گیرد و مشکل به وجود آمده در اسرع وقت حل گردد.

البته بررسی تسمه و تعمیر نوار نقاله می بایست توسط افراد متخصص و آشنا به این کار انجام شود. با این کار مشکلات جزئی به مشکلات بزرگتر تبدیل نخواهند شد و به بخش تسمه دستگاه فشار اضافی وارد نمی شود و خسارت بیشتری بر جای نخواهد ماند. رسیدگی دوره ای  به تسمه در نگهداری نوار نقاله تأثیر زیادی بر دوام و طول این دستگاه دارد که لازم است بدان توجه ویژه شود.

روش های کاربردی جهت افزایش طول عمر تسمه‌ و نگهداری نوار نقاله

خرید اینترنتی نوار نقاله (conveyor belt)

اگر قصد خرید مدل های مختلف نوار نقاله را دارید بهتر است این دستگاه ها را از فروشگاه های معتبر در این زمینه خریداری نمایید. فروشگاه ره آوران صنعت قومس یکی از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه عرضه  نوار نقاله بوده که این تجهیزات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد. برای خرید نوار نقاله از این مرکز تنها کافی است به صفحات مجازی فروشگاه مراجعه کرده و پس از مشاهده مدل های مختلف نوار نقاله و مشخصات و قیمت آنها، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین در این مرکز امکان مشاهده محصولات به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته وجود دارد و همین امر نیز موجب تسهیل در فرایند خرید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *