جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

آموزش تنظیم نوار نقاله

آموزش تنظیم نوار نقاله یا کانوایر به شما این امکان را می دهد که نوار نقاله مورد نظر خود را مطابق با نیاز کاری و استانداردهای مورد نظر تنظیم کنید. همان طور که می دانید تنظیم نوار نقاله ها به بهره وری هر چه بهتر این دستگاه ها و کارایی و دوام آنها کمک زیادی می کند. به همین دلیل قبل از کار با نوار نقاله و در حین استفاده از آن لازم است عملکرد بخش های مختلف این دستگاه مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود انحراف در ساختار نوار نقاله اصلاحات لازم در آن صورت گیرد. شما از طریق آموزش تنظیم نوار نقاله و نکات اجرایی آن می توانید از خرابی تجهیزات نوار نقاله، ریزش مواد به بیرون و وارد شدن خسارات سنگین به خطوط انتقال جلوگیری کنید.

ریزش مواد از روی تسمه به دیگر بخش های نوار نقاله و تجمع آن باعث افزایش اصطکاک در بخش های مورد نظر شده که همین مسئله نیز با خراشیده شدن لبه ها و کاهش کارایی پولی ها در درازمدت همراه خواهد بود. از طرف دیگر عملکرد مطلوب نوار نقاله و دوام بالای آن باعث افزایش راندمان کاری و صرفه جویی در هزینه ها می شود. با توجه به اهمیت بالای آموزش تنظیم نوار نقاله در کار با این دستگاه ها، در این مطلب قصد داریم در قالب موضوعاتی چون دلایل انحراف نوار نقاله، مراحل تنظیم نوار نقاله و روش های تنظیم آن به آموزش تنظیم نوار نقاله بپردازیم و در کنار آن به مراحل نصب این دستگاه ها و نحوه خرید آنها نیز اشاره ای داشته باشیم.

 

 

مراحل نصب نوار نقاله

نصب صحیح و اصولی نوار نقاله نیازمند پیمودن یک سری مراحل بوده که در این بخش و به صورت گام به گام  به معرفی آنها می پردازیم. پس از نصب نوار نقاله نوبت به تنظیم آن می رسد که در ادامه این مطلب به آموزش تنظیم نوار نقاله نیز خواهیم پرداخت. در ابتدا مراحل نصب نوار نقاله به صورت زیر خواهد بود:

 

 

نصب قاب نوار نقاله

اولین مرحله نصب نوار نقاله به نصب قاب اختصاص داده می شود که برای این کار نخست قاب سر دستگاه نصب می گردد. سپس نوبت به نصب قاب های میانی برای هر بخش می رسد و در آخر نیز قاب دم دستگاه بر روی محل خود قرار می گیرد. البته ترسیم خط مرکزی در تمام مسیر طول نوار نقاله قبل از نصب قاب ها الزامی است. این خط می بایست در هنگام نصب قاب ها تراز شود و سپس عملیات نصب انجام شود.

نصب قاب نوار نقاله

محصول پیشنهادی: درام نوار نقاله

نصب بخش محرک نوار نقاله

مرحله دوم نصب نوار نقاله به نصب بخش محرک دستگاه مربوط می شود که لازم است با دقت بالایی انجام شود. برای این کار محور محرک تسمه می بایست بر خط مرکزی دستگاه نوار نقاله عمود باشد که در چنین حالتی مرکز عرض درام محرک بر خط مذکور تقریباً منطبق می شود. در فرایند نصب می بایست تمامی غلتک ها و شفت ها به صورت تراز در محل خود جای گیرند. همچنین محور قرقره باید عمود بر خط مرکزی باشد.

مقاله پیشنهادی:  انتخاب موتور برای نوار نقاله

نصب غلتک های هرزگرد نوار نقاله

در مرحله سوم نصب نوار نقاله نوبت به نصب غلتک های هرزگرد می رسد که این کار می بایست پس از نصب قاب و بخش محرک آن انجام شود. در این مرحله نصب غلتک های هرزگرد پایینی و بالایی به صورتی انجام می شود که تسمه نقاله حالت قوس منحنی داشته باشد که به فرایند تغییر جهت آن کمک می کند. نصب این غلتک ها باید به صورت انعطاف پذیر باشد تا با سرعت بچرخند و از کارایی لازم برخوردار باشند.

نصب غلتک های هرزگرد نوار نقاله

تراز نهایی تسمه در نصب نوار نقاله

در مرحله چهارم نصب نوار نقاله تراز نهایی تسمه انجام می شود تا از کار کردن بخش تسمه روی خط مرکزی قرقره ها و غلتک ها اطمینان حاصل شود. البته در فرایند نصب غلتک ها لازم است به این نکته توجه شود که همه این قطعات در ردیف های موازی با هم قرار گیرند. علاوه بر آن ساختار پشتیبان دستگاه می بایست به صورت افقی و مستقیم باشد. در آخر نوبت به تراز کردن سطح نوار نقاله و خط مرکزی می رسد.

محصول پیشنهادی: نوار نقاله بارگیری

نصب دستگاه تغذیه و تخلیه نوار نقاله

در مرحله پنجم نصب نوار نقاله نوبت به نصب دستگاه تغذیه می رسد که در کنار آن می بایست دستگاه تخلیه نیز نصب گردد. البته نصب این بخش ها می بایست پس از ثابت کردن قفسه ها بر روی کف و در نهایت ثابت کردن نوار نقاله انجام شود که لازم است با دقت بالایی انجام شود.

آویزان کردن تسمه نقاله

مرحله آخر نصب نوار نقاله به آویزان کردن تسمه اختصاص داده می شود که در آن تسمه بر روی غلتک های هرزگرد پهن می شود به نحوی که غلتک محرک را کاملاً در بر بگیرد. برای این کار می توان از وینچ دستی استفاده کرد. البته قبل از سفت کردن تسمه لازم است موتور، کاهنده و دستگاه ترمز دستگاه نصب شوند.

بررسی دلایل انحراف نوار نقاله در آموزش تنظیم نوار نقاله

نوار نقاله ها ممکن است بنا بر دلایلی در حین کار دچار انحراف شوند که این انحراف می تواند بر کیفیت کاری آنها تأثیرگذار باشد و حتی به کل مجموعه آسیب برساند. با توجه به اهمیت بالای این موضوع در ادامه این بخش قصد داریم به سه مورد از دلایل انحراف نوار نقاله بپردازیم که به صورت زیر است:

بررسی دلایل انحراف نوار نقاله در آموزش تنظیم نوار نقاله

بررسی نقص تسمه نقاله در آموزش تنظیم نوار نقاله

تسمه یک بخش مهم از ساختار نوار نقاله بوده که عملکرد آن تأثیر زیادی بر فرایند کاری نوار نقاله دارد. بر همین اساس نقص در تسمه می تواند زمینه را برای انحراف نوار نقاله و آسیب به آن فراهم کند. این نقص می تواند با اشکال مختلفی خود را نشان دهد که از جمله آنها می توان به خمیده یا کاسه ای مانند شدن حالت تسمه، خراب شدن لبه های آن، خوردگی تسمه در اثر تماس با مواد شیمیایی، خرابی روکش تسمه و غیره اشاره کرد.

این نواقص معمولاً زمانی رخ می دهند که این تجهیزات به درستی مورد بهره برداری قرار نگیرند و یا شرایط انبارداری آنها نامناسب باشد. خرابی اتصالات تسمه و اتصال نادرست آنها نیز می تواند باعث ایجاد خمیدگی و نقص در ساختار تسمه و انحراف در نوار نقاله شود که آموزش تنظیم نوار نقاله می تواند به شما در حل این مسئله کمک زیادی کند.

محصول پیشنهادی: نوار نقاله دست دوم

نقص در سازه و اجزای نوار نقاله و تأثیر شرایط محیطی بر آن

از دیگر دلایل انحراف نوار نقاله می توان به نقص در سازه اشاره کرد. نشست سازه به یک سمت باعث خارج شدن تعادل دستگاه و انحراف آن می شود. همچنین تراز نبودن سازه نیز همین پیامد را برای نوار نقاله و ساختار آن به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن وجود هر گونه نقص در اجزای نوار نقاله نیز باعث عملکرد نامطلوب دستگاه و انحراف آن می شود.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در فارس

از جمله نقایص به وجود آمده در اجزای نوار نقاله می توان به تراز نبودن اجزای داخل محورها، تراز نبودن کشش وزنه ای دستگاه، قفل شدن رولرها، سایش آنها و غیره اشاره کرد. از دیگر عواملی که باعث انحراف نوار نقاله می شود می توان به شرایط محیطی اشاره کرد. به عنوان مثال وزش بادهای شدید، تابش نور خورشید، بارش باران و یخ زدن دستگاه نیز می تواند زمینه را برای انحراف نوار نقاله فراهم کند.

بررسی نقص در فرایند بارگیری مواد در آموزش تنظیم نوار نقاله

عامل دیگری که باعث انحراف در نوار نقاله می شود نقص در فرایند بارگیری مواد بوده که تأثیر نامطلوبی بر عملکرد و کارایی این دستگاه دارد. نقص در فرایند بارگیری باعث می شود مواد به صورت یکنواخت به بخش خروجی دستگاه منتقل نشوند که همین مسئله نیز باعث وارد آمدن فشار اضافی به یک بخش از نوار نقاله و در نهایت انحراف آن می شود. بر همین اساس در هنگام بارگیری نوار نقاله لازم است به نوع مواد، اجزای تشکیل دهنده و ابعاد آن توجه شود تا بارگیری مناسب و یکنواختی صورت گیرد.

مراحل آموزش تنظیم نوار نقاله (کانوایر)

تنظیم نوار نقاله نیازمند پیمودن یک سری مراحل بوده که هر کدام از آنها تأثیر بسزایی بر عملکرد و کارایی این دستگاه خواهد داشت. به طور کلی برای تنظیم کانوایر لازم است سه مرحله طی شود که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مراحل آموزش تنظیم نوار نقاله (کانوایر)

محصول پیشنهادی: نوار نقاله تلسکوپی

تعیین نواحی کشش در آموزش تنظیم نوار نقاله

همان طور که می دانید در نوار نقاله ها فرایند انتقال و جابجایی مواد بر روی بخش تسمه انجام می شود و به همین دلیل تنظیم آن تأثیر زیادی بر عملکرد نوار نقاله و روند کاری آن دارد. در کار با تسمه نوار نقاله لازم است نخست نواحی کشش پایین و کشش بالای آن مشخص گردد. با این کار تسمه نقاله قادر خواهد بود مواد را با سرعت مورد نظر و بدون انحراف به بخش خروجی دستگاه منتقل کند. در معرفی این نواحی می توان گفت که محل نصب پولی ها با عنوان ناحیه پر کشش شناخته می شود و ناحیه کم کشش دستگاه نیز بستگی به مدل نوار نقاله دارد. در صورتی که تنظیم کشش تسمه نقاله به درستی انجام نشود وزن مواد به صورت متناسب بر روی دستگاه توزیع نخواهد شد و همین مسئله نیز با انحراف نوار نقاله همراه خواهد بود.

تعیین نواحی انحراف در آموزش تنظیم نوار نقاله

مرحله بعدی آموزش تنظیم نوار نقاله توجه به نواحی انحراف این دستگاه بوده که بررسی آنها تأثیر زیادی بر فرایند تنظیم دستگاه و روند کاری آن دارد. در این محل ها امکان انحراف نوار نقاله بیشتر از سایر نواحی بوده و به همین دلیل فرایند تنظیم در آنها باید با دقت بالایی انجام شود. از جمله نواحی انحراف نوار نقاله می توان به ناحیه پیرامون پولی ها، مسیرهای دارای انحنا و زاویه در تسمه و نواحی پر کششش دستگاه اشاره کرد که شناسایی آنها می تواند به فرایند تنظیم نوار نقاله کمک زیادی کند.

اصلاح مسیر نوار نقاله در تنظیم آن

یکی دیگر از مراحل آموزش تنظیم نوار نقاله اصلاح مسیر دستگاه بوده که لازم است با توجه به یک سری ضوابط انجام شود. البته از روی نواحی پر کشش تسمه نقاله و نواحی انحراف آن می توان به این ضوابط دست یافت. پس قبل از اصلاح مسیر نوار نقاله لازم است نواحی پر کشش و انحراف دستگاه مورد شناسایی قرار گیرند و بر اساس آنها اصلاح مسیر انجام شود. برای شروع کار می بایست دستگاه در حالت خاموش قرار گیرد. سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده از نواحی مذکور اصلاحات لازم در مسیر نوار نقاله انجام شود.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در آذربایجان غربی

برای اصلاح دستگاه در نواحی پر کشش می توان از جابجایی رولیک ها و سایر اجزای نوار نقاله کمک گرفت. پس از جابجایی این بخش ها تسمه را نسبت به مرکز تنظیم نموده تا هر نقطه از آن فاصله مشخصی با مرکز داشته باشد. گام بعدی آموزش تنظیم نوار نقاله به اصلاح نواحی انحراف دستگاه اختصاص داده می شود که برای این کار تنها کافی است این نواحی در خلاف جهت انحراف جابجا شده و مورد تنظیم قرار گیرند. با اتمام این مراحل نوار نقاله را روشن کرده و پس از تست آن از تنظیم دقیق دستگاه اطمینان حاصل شود.

محصول پیشنهادی: نوار نقاله فرودگاهی

روش ‌های تنظیم نوار نقاله

برای تنظیم نوار نقاله از روش ها و تکنیک های مختلفی استفاده می شود که از پرکاربردترین آنها می توان به روش تقه زدن و روش شیب دادن به رولیک ها اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت که به صورت زیر است.

روش ‌های تنظیم نوار نقاله

روش تقه زدن در آموزش تنظیم نوار نقاله

روش تقه زدن یکی از روش های کاربردی و متداول تنظیم نوار نقاله بوده که در آن از یک چکش مخصوص جهت تنظیم بخش های مختلف دستگاه استفاده می شود. به عنوان مثال با استفاده از چکش و ضربه زدن آن به رولیک ها می توان این قطعات را از حالت انحراف خارج کرده و به حالت اولیه خود بازگرداند. علاوه بر آن با استفاده از این روش می توان به آسانی مسیر نوار نقاله را تغییر داد و آن را به سمتی که مورد نظر است هدایت کرد. از روش تقه زدن بیشتر برای نوار نقاله های تک جهته استفاده می شود.

تکنیک شیب دادن به رولیک‌ها در آموزش تنظیم نوار نقاله

از دیگر تکنیک های کاربردی در آموزش تنظیم نوار نقاله می توان به تکنیک شیب دادن به رولیک ها اشاره کرد که کاربرد گسترده ای در این زمینه دارد. در این روش با استفاده از واشر فلزی شیب رولیک ها به اندازه ۲ درجه تغییر داده می شود که این کار معمولاً در بخش زیرین لبه های پشتی انجام می شود. این فرایند به تشدید نیروهای مرکزی در بخش مورد نظر کمک کرده و باعث اصطلاح انحراف در آن می شود. از آن جایی که تغییر بیش از اندازه شیب می تواند با سایش بخش مورد نظر همراه باشد لازم است در اجرای آن دقت شود.

محصول پیشنهادی: نوار نقاله بازیافت زباله

خرید اینترنتی نوار نقاله

اگر قصد خرید مدل های مختلف نوار نقاله و سایر تجهیزات کاربردی در این زمینه را دارید به صورت اینترنتی نیز می توانید این محصولات را خریداری نمایید. امروزه روش خرید اینترنتی به دلیل مزایایی که دارد بیشتر مورد توجه خریداران بوده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش امکان مشاهده مدل های مختلف نوار نقاله و سفارش آنها به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته وجود دارد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه و صرف زمان و هزینه های اضافی برای این کار نیست. چنان چه به دنبال یک فروشگاه معتبر جهت خرید این تجهیزات هستید ما فروشگاه ره آوران صنعت قومس را به شما معرفی می کنیم که متنوع ترین مدل های نوار نقاله را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *