جستجو کردن
Close this search box.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

آموزش ساخت نوار نقاله

آموزش ساخت نوار نقاله به شما کمک می کند تا با استفاده از لوازم و قطعات بکار رفته در طراحی این دستگاه یک نوار نقاله مناسب با شرایط کاری را طراحی و تولید نمایید. همان طور که می دانید نوار نقاله ها از تجهیزات کاربردی در جابجایی و انتقال مواد، اجسام و کالاها هستند که در بسیاری از زمینه های کاری و به ویژه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت نوار نقاله ها از اجزا و قطعات مختلفی استفاده می شود که نوع طراحی و جنس این قطعات بستگی به مدل نوار نقاله و کاربری آن دارد. از جمله اجزای مهم در طراحی نوار نقاله ها می توان به بخش تسمه، الکتروموتور، رولیک، درام، شاسی و غیره اشاره کرد که هر کدام از آنها از طراحی و ساختار ویژه ای برخوردار هستند.

استفاده از نوار نقاله در سیستم انتقال باعث افزایش راندمان کاری، بالا رفتن سرعت اجرایی، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان اجرایی می شود. علاوه بر آن در کار با این دستگاه ها دیگر نیازی به درگیر کردن نیروی انسانی در فرایند اجرایی نیست و همین امر نیز باعث افزایش ایمنی نیروی کار در حین اجرا می شود. آموزش ساخت نوار نقاله شامل یک سری مراحل بوده که از جمله آنها می توان به انتخاب اجزا و قطعات نوار نقاله، طراحی سه بعدی نوار نقاله، سرهم‌ بندی اجزا و قطعات و تست نهایی دستگاه اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این مراحل خواهیم پرداخت و در آخر به یک سری نکات مهم در رابطه با ساخت نوار نقاله و نحوه خرید تجهیزات آن خواهیم پرداخت.

 

 

انتخاب اجزا و قطعات نوار نقاله

مرحله اول آموزش ساخت نوار نقاله به انتخاب اجزا و قطعات مورد استفاده در طراحی این دستگاه اختصاص داده می شود. در این مرحله قطعات مورد استفاده در ساخت نوار نقاله (قطعات اصلی و فرعی) با توجه به نیاز کاری و شرایط محیطی انتخاب می شوند که از مهمترین آنها می توان به تسمه (نوار یا بلت) نوار نقاله، درام (غلتک) نوار نقاله، رولیک نوار نقاله، بخش الکتروموتور دستگاه و شاسی آن اشاره کرد. از آن جایی که هر کدام از این اجزا در انواع، ابعاد و ساختار متفاوتی عرضه می شوند لازم است متناسب با نیاز و شرایط کاری قطعات مورد نظر را انتخاب نمود. در ادامه به بررسی ویژگی های هر کدام از این اجزا و نحوه انتخاب آنها در ساخت نوار نقاله خواهیم پرداخت که به صورت زیر است.

انتخاب تسمه مناسب در آموزش ساخت نوار نقاله

تسمه از بخش های مهم در طراحی و ساخت نوار نقاله بوده که در انتخاب آن لازم است به یک سری فاکتورها توجه شود. در ابتدا لازم به ذکر است که جنس تسمه ها بسته به نوع کاربری که دارند می تواند از لاستیک تقویت شده با الیاف و یا از فلز (فولاد ضد زنگ) باشد. تسمه های لاستیکی به صورت یک نوار یک دست طراحی می شوند و تسمه های فلزی نیز ساختاری  توری مانند و زنجیری دارند. در انتخاب تسمه مناسب برای ساخت نوار نقاله لازم است به پارامترهایی چون شرایط و دمای محیطی، نوع مواد حمل شونده، دمای مواد مورد انتقال، مسیر انتقال مواد، شیب مسیر (سربالایی یا سرپایینی)، فضای در دسترس، سرعت و ظرفیت نوار نقاله و در نهایت هزینه ها توجه کافی شود. انتخاب یک تسمه مناسب در ساخت نوار نقاله باعث افزایش راندمان کاری، سرعت اجرایی و صرفه جویی در هزینه ها می شود.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در کرمانشاه

انتخاب تسمه مناسب در آموزش ساخت نوار نقاله

انتخاب درام مناسب

غلتک یا درام نوار نقاله از دیگر بخش های مهم در طراحی نوار نقاله بوده که نقش مهمی در حرکت تسمه نقاله و هدایت مواد دارد. در هر نوار نقاله حداقل به دو درام یا غلتک نیاز بوده که در دو طرف مسیر نوار نقاله قرار می گیرند. به درام ابتدای نوار نقاله درام محرک و به درام انتهای آن درام متحرک گویند. از دیگر درام های مورد استفاده در طراحی نوار نقاله می توان به درام تغییر جهت و درام هرزگرد اشاره کرد که بسته به شرایط کاری از آنها در ساخت نوار نقاله استفاده می شود. در انتخاب درام نوار نقاله لازم است به عرض تسمه توجه شود و بر اساس آن درام مورد نظر انتخاب گردد. علاوه بر آن ظرفیت و گشتاور دستگاه از دیگر پارامترهایی هستند که در انتخاب غلتک ها لازم است به آنها توجه ویژه شود.

انتخاب رولیک مناسب

از دیگر اجزای مهم در ساخت نوار نقاله می توان به رولیک ها اشاره کرد که نحوه انتخاب آنها تأثیر زیادی بر کارکرد مؤثر نوار نقاله در حمل و جابجایی مواد دارد. در ابتدا لازم به ذکر است که رولیک ها در انواع و ابعاد مختلفی طراحی می شوند که متناسب با نیاز و شرایط کاری می توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال اگر قصد انتقال و جابجایی مواد فله مانند گراول ها، سنگریزه ها و مواردی از این قبیل را دارید بهتر است از رولیک های با روکش پلاستیکی استفاده کنید. از طرف دیگر رولیک های فلزی بدون پوشش برای جابجایی مواد غیرفله ای و بسته بندی شده در ابعاد مختلف مناسب هستند که در هنگام ساخت نوار نقاله لازم است به این فاکتورها در انتخاب رولیک توجه شود.

انتخاب رولیک مناسب

انتخاب الکتروموتور مناسب در آموزش ساخت نوار نقاله

الکتروموتور نوار نقاله (موتور الکتریکی) از دیگر اجزای مهم در طراحی نوار نقاله بوده که در این بخش از آموزش ساخت نوار نقاله قصد داریم به نحوه انتخاب آن بپردازیم. از آن جایی که نیروی محرکه نوار نقاله ها از طریق الکتروموتور تأمین می شود انتخاب درست این بخش تأثیر زیادی بر عملکرد و کارایی دستگاه خواهد داشت. در انتخاب الکتروموتور لازم است به پارامترهایی چون نوع کاربری نوار نقاله، نوع مواد حمل شونده، میانگین وزنی مواد و شرایط محیطی توجه ویژه شود و بر اساس آنها یک الکتروموتور مناسب انتخاب گردد. همچنین الکتروموتور مورد نظر شما باید از مقاومت کافی در برابر گرد و غبار، روغن کاری، رطوبت و مواد شیمیایی برخوردار باشد.

انتخاب الکتروموتور مناسب در آموزش ساخت نوار نقاله

انتخاب شاسی مناسب در آموزش ساخت نوار نقاله

پس از آماده سازی قطعات نصبی نوار نقاله نوبت به انتخاب یک شاسی مناسب و مقاوم برای سوار کردن این قطعات می رسد. شاسی نوار نقاله فلزی بوده و در ساخت آن از قوطی ها، تیرآهن و غیره استفاده می شود. شاسی مورد استفاده در ساخت نوار نقاله می بایست از مقاومت و استحکام کافی در برابر وزن نوار نقاله و بار حامل بر آن برخوردار باشد. همچنین ساختار شاسی باید به گونه ای باشد بتوان از آن در شرایط محیطی مختلف نیز استفاده شود.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در همدان

طراحی سه بعدی دستگاه

پس از انتخاب اجزا و قطعات نوار نقاله نوبت به طراحی سه بعدی این دستگاه می رسد که نحوه طراحی آن تأثیر زیادی بر کارایی نوار نقاله و کیفیت اجرای آن دارد. برای این کار نیاز به نرم افزارهای مدرن در این زمینه بوده که در آن یک نمونه سه بعدی از نوار نقاله بر اساس نیاز و شرایط کاری طراحی می شود. البته طراحی سه بعدی نوار نقاله هم می تواند از صفر انجام شود و هم اینکه می توان از نمونه هایی که قبلاً طراحی و آماده شده اند نیز استفاده کرد.

در طراحی سه بعدی نوار نقاله لازم است به نوع حوزه کاری، شرایط و نیاز اجرایی توجه ویژه شود تا بر اساس آن یک نوار نقاله با عملکرد مطمئن، ایمن و با دوام طراحی و ساخته شود. آشنایی با نرم افزارهای طراحی سه بعدی این دستگاه ها بخشی از آموزش ساخت نوار نقاله بوده که لازم است قبل از اجرای پروژه مورد توجه قرار گیرد.

طراحی سه بعدی دستگاه

سرهم بندی اجزا و قطعات در آموزش ساخت نوار نقاله

پس انتخاب قطعات نوار نقاله متناسب با شرایط و نیاز کاری و طراحی سه بعدی دستگاه، نوبت به سرهم بندی اجزا و قطعات نوار نقاله می رسد که این کار می بایست به طور دقیق و بر اساس نقشه طراحی شده انجام شود. البته در هنگام نصب قطعات لازم است از نقشه ابعادی دستگاه که از قبل طراحی شده نیز استفاده گردد. در این مرحله نخست تسمه نوار نقاله متناسب با نقشه طراحی شده در اندازه و ابعاد مشخص برش داده شده یا شکل دهی می شود.

در این مرحله از آموزش ساخت نوار نقاله قطعات دستگاه بر اساس نقشه طراحی شده در کنار یکدیگر قرار گرفته و نصب می شوند. جهت ایجاد اتصالات محکم و مقاوم در بین اجزا می توان از جوشکاری استفاده کرد. پس از آن پارامترهای عملکردی دستگاه مانند کشش و سرعت آن مورد آزمایش قرار می گیرند. در آخر کل اجزا بر اساس نقشه طراحی و متناسب با ابعاد ذکر شده در آن بر روی شاسی یا قاب دستگاه که از قبل انتخاب شده است سوار می شوند و اتصال محکمی در بین آنها ایجاد می گردد.

تست نهایی دستگاه

پس از اتمام اتصالات اجزا و قطعات نوار نقاله و تکمیل آن نوبت به تست دستگاه می رسد. برای این کار کل ساختار دستگاه بر اساس نقشه طراحی شده مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد تا در صورت مشاهده هر گونه اشکالی در اسرع وقت اصلاح گردد. در این مرحله از آموزش ساخت نوار نقاله و پس از تأیید اولیه آن نوبت به روشن کردن دستگاه می رسد تا عملکرد آن در شرایط کاری کارگاه مورد بررسی قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی:  نکات مهم در انتخاب نوار نقاله در صنایع غذایی

در این مرحله می توان مسیر انتقال مواد، ظرفیت دستگاه و قدرت تحمل فشار آن را مورد بررسی قرار داد و با توجه به شرایط و نیاز کاری آن را تنظیم و کنترل نمود. پس از اجرای اصلاحات مورد نظر جهت تأیید نهایی عملکرد دستگاه، نوار نقاله مجدداً روشن شده و عملکرد آن مورد بررسی قرار می گیرد. چنان چه مشکلی در عملکرد و فرایند اجرایی آن وجود نداشته باشد تأیید نهایی انجام شده و نوار نقاله مورد نظر برای استفاده در حوزه کاری آماده خواهد بود.

نکات مهم و کاربردی در ساخت نوار نقاله

در این بخش از آموزش ساخت نوار نقاله قصد داریم به یک سری نکات و فاکتورها در رابطه با نحوه ساخت این دستگاه ها بپردازیم که تأثیر زیادی بر کیفیت ساخت و کارایی آنها دارد. در ابتدا لازم به ذکر است که طراحی و ساخت نوار نقاله باید به گونه ای باشد که در حین اجرا سر و صدای کمی تولید کند. بر همین اساس می توان گفت استفاده از نوارهای صاف بهتر از نوارهای زنجیری است. نکته بعدی استفاده حداکثری از فضا در ساخت نوار نقاله بوده که با افزایش بهره وری آن همراه خواهد بود. با توجه به این فاکتور می توان گفت که نوار نقاله مارپیچی گزینه مناسب تری است. از طرفی سیستم های پیچیده نوار نقاله با وجود کارایی بالایی که دارند از نگهداری و نصب دشواری برخوردار هستند که لازم است در ساخت نوار نقاله به این نکته نیز توجه شود.

همچنین در ساخت نوار نقاله جهت نظارت بهتر بر فرایند اجرایی و کاهش نیروی کار می توان از سیستم مانیتورینگ نیز استفاده کرد. از دیگر فاکتورهای مهم در آموزش ساخت نوار نقاله می توان به استانداردهای بهداشتی و ایمنی اشاره کرد که لازم است در فرایند ساخت نوار نقاله مورد توجه قرار گیرند. فاکتور دیگر در طراحی نوار نقاله که از اهمیت بالایی نیز برخوردار بوده میزان کیفیت و مرغوبیت قطعاتی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت بالا در ساخت نوار نقاله ضمن افزایش کارایی دستگاه باعث بالا رفتن دوام و ماندگاری آن می شود. در آخر چنان چه به دنبال ساخت یک دستگاه کاربردی و کم هزینه هستید و زمان کمی جهت طراحی و ساخت آن در اختیار دارید بهتر است به سراغ طراحی و ساخت مدل های ساده و کاربردی این دستگاه ها بروید.

نکات مهم و کاربردی در ساخت نوار نقاله

خرید اینترنتی تجهیزات نوار نقاله

چنان چه قصد خرید تجهیزات نوار نقاله را دارید علاوه بر روش حضوری به صورت اینترنتی نیز می توانید این تجهیزات را خریداری نمایید. در روش خرید اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه و صرف زمان، انرژی و هزینه های اضافی برای این کار نیست. شما با مراجعه به صفحات فروش فروشگاه های فعال در این زمینه می توانید این تجهیزات را همراه با مشخصات و قیمت آنها به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته مشاهده کرده و خریداری نمایید. البته فروشگاه های معتبر بسیاری در زمینه عرضه تجهیزات نوار نقاله فعالیت دارند که فروشگاه ره آوران صنعت قومس از معتبرترین آنهاست. شما با مراجعه به این مرکز می توانید انواع این تجهیزات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *