جستجو کردن
Close this search box.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

انتخاب موتور برای نوار نقاله

موتور نوار نقاله از بخش های مهم دستگاه نوار نقاله بوده که به منظور تأمین نیروی محرکه این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این موتورها با به حرکت درآوردن بخش درام و تسمه دستگاه زمینه را برای جابجایی و انتقال مواد فراهم می کنند. از طرفی عملکرد این موتورها و توان آنها تأثیر زیادی بر راندمان و کارایی نوار نقاله دارد که در هنگام انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است بدان توجه شود. استفاده از موتورهای با عملکرد و کارایی بالا در ساختار نوار نقاله ها با افزایش راندمان و دوام این دستگاه ها همراه خواهد بود.

موتور نوار نقاله با توجه به نوع طراحی و ساختاری که دارد در مدل های مختلفی عرضه می شود که می توان با توجه به شرایط و نیاز کاری از آنها در طراحی نوار نقاله استفاده کرد. البته در انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است به یک سری فاکتورها توجه شود که هر کدام از آنها می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد، کارایی و راندمان این دستگاه داشته باشد. بر همین اساس در ادامه این مطلب قصد داریم ضمن معرفی و بررسی این فاکتورها به عوامل مؤثر بر قیمت موتور نوار نقاله و نحوه خرید اینترنتی این دستگاه ها بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

فاکتور توان در انتخاب موتور نوار نقاله

اولین فاکتور در انتخاب موتور برای نوار نقاله، توان این دستگاه بوده که تأثیر زیادی بر عملکرد و راندمان نوار نقاله دارد؛ لذا قبل از انتخاب موتور نوار نقاله لازم است به توان موتور و مطابقت آن با توان و ظرفیت نوار نقاله توجه شود. به سه روش می توان توان موتور را محاسبه کرد که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم. روش اول استفاده از فرمول توان برای محاسبه این پارامتر بوده که از حاصل ضرب گشتاور (بر حسب نیوتن متر) در سرعت (بر حسب دور بر ثانیه) به دست می آید. روش دوم کمک گرفتن از کاتالوگ همراه این موتورها بوده که از در آن به گشتاور و توان موتور در سرعت های مختلف اشاره شده است. از روی اطلاعات موجود در این کاتالوگ می توان به توان موتور در سرعت مورد نظر دست یافت.

روش سوم نیز استفاده از نرم افزارهای موجود در این زمینه بوده که با کمک آنها می توان توان موتور را در سرعت مورد نظر مشخص نمود. البته یک سری نکات ضروری در رابطه با توان موتور نوار نقاله وجود دارد که قبل از انتخاب آن لازم است مورد توجه قرار گیرند. اول اینکه در هنگام انتخاب موتور برای نوار نقاله دستگاهی را برای این کار انتخاب نمایید که توان آن ۱۰ الی ۲۰ درصد بیشتر از توان مورد نیاز برای نوار نقاله باشد. نکته دوم توجه به راندمان موتور در انتخاب آن است که بر میزان توان خروجی تأثیرگذار خواهد بود. نکته بعدی استفاده از موتورهای با توان بالا در شرایط کاری سخت و سنگین بوده که این فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در سمنان

فاکتور توان در انتخاب موتور نوار نقاله

فاکتور گشتاور در انتخاب موتور برای نوار نقاله

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب موتور نوار نقاله توجه به گشتاور این دستگاه بوده که لازم است متناسب با نیاز کاری انتخاب شود. به همین خاطر قبل از انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است گشتاور مورد نیاز در فرایند کاری نوار نقاله محاسبه شود و بر اساس مقدار آن موتور مورد نظر انتخاب گردد. برای محاسبه گشتاور بار در نوار نقاله لازم است به نوع بار و چگونگی اتصال آن به بخش موتور توجه شود. مورد بعدی در نظر گرفتن گشتاور اضافی بار بوده که در هنگام محاسبه لازم است مقدار آن تعیین و لحاظ شود. از جمله عواملی که می تواند بر گشتاور اضافی بار و مقدار به دست آمده از آن تأثیرگذار باشد می توان به اضافه بار، شتاب نوار نقاله و اصطکاک اشاره کرد.

گشتاور کل نیز که از مجموع گشتاور بار و گشتاور اضافی به دست می آید فاکتور اصلی و دقیق در انتخاب موتور نوار نقاله است. البته قبل از انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است به نکات دیگری در رابطه با گشتاور توجه شود که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم. مورد اول اینکه گشتاور نامی موتور مورد استفاده در نوار نقاله می بایست مساوی یا بیشتر از مقدار گشتاور کل باشد. مورد بعدی توجه به گشتاور حداکثری موتور نوار نقاله بوده که تأثیر زیادی بر عملکرد و دوام دستگاه دارد. این گشتاور می بایست حتماً بالاتر از گشتاور مورد نیاز در شرایط کاری باشد تا به موتور آسیبی وارد نشود. در آخر به نمودار گشتاور – سرعت موتور در هنگام انتخاب این دستگاه توجه کافی شود و بر اساس آن موتور مورد نظر انتخاب گردد.

وب سایت Semcor در خصوص علمکرد موتور های نوار نقاله گفته که ؛ یک تسمه نقاله با استفاده از دو قرقره موتوری کار می کند که روی یک امتداد طولانی از مواد ضخیم و بادوام حلقه می زند. هنگامی که موتورهای موجود در قرقره ها با سرعت یکسانی کار می کنند و در یک جهت می چرخند، تسمه بین این دو حرکت می کند.

فاکتور سرعت در انتخاب موتور نوار نقاله

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب موتور برای نوار نقاله سرعت این دستگاه بوده که لازم است متناسب با نیاز کاری و شرایط نوار نقاله انتخاب گردد. انتخاب موتور با سرعت مناسب به عملکرد صحیح و کارآمد نوار نقاله کمک زیادی می کند و باعث افزایش طول عمر آن می شود. برای انتخاب سرعت موتور متناسب با نیاز کاری  نخست باید به نوع و مدل این دستگاه توجه شود. الکتروموتورهای مورد استفاده در نوار نقاله در دو مدل سنکرون و آسنکرون طراحی می شوند. نوع سنکرون این دستگاه ها از سرعت ثابتی برخوردار بوده که مقدار آن بستگی به تعداد قطب های موتور و فرکانس برق دارد.

در طرف مقابل نوع آسنکرون این دستگاه ها از قابلیت تغییر سرعت برخوردار بوده که این کار از طریق تغییر فرکانس شبکه یا گیربکس صورت می گیرد. از نکات مهم در انتخاب موتور برای نوار نقاله می توان به سرعت استاندارد این دستگاه اشاره کرد که ساختار موتور بر اساس آن طراحی شده است. موتورها با توجه به نوع طراحی و ساختاری که دارند با سرعت های متفاوتی عرضه می شوند که در این بین موتورهای با سرعت ۱۵۰۰ دور در دقیقه برای کار با نوار نقاله ها مناسب هستند. همچنین استفاده از گیربکس و مبدل فرکانس می تواند به تغییر سرعت این دستگاه ها متناسب با شرایط کاری کمک کند.

مقاله پیشنهادی:  اسپلایس نوار نقاله چیست؟

فاکتور سرعت در انتخاب موتور نوار نقاله

جنس دستگاه در انتخاب موتور برای نوار نقاله

در طراحی موتور نوار نقاله از اجزا و بخش های مختلفی استفاده شده و در ساخت هرکدام از این بخش ها از متریال متفاوتی استفاده می شود که نوع این متریال و میزان مرغوبیت آن تأثیر زیادی بر کارایی و طول عمر این دستگاه ها دارد. به عنوان مثال موتورهایی که در ساخت آنها از چدن مخصوص استفاده شده است از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار هستند. در طرف مقابل استفاده از آلومینیوم در طراحی موتور باعث کاهش وزن و سهولت در استفاده آن می شود. کیفیت ساخت قطعات موتور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عملکرد و دوام این دستگاه ها دارد و در هنگام انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است مورد توجه قرار گیرد.

نوع گیربکس در انتخاب موتور نوار نقاله

نوع گیربکس مورد استفاده در طراحی نوار نقاله فاکتور دیگری است که در هنگام خرید این تجهیزات لازم است مورد توجه قرار گیرد. از آن جایی که موتورها در هنگام راه اندازی در نوار نقاله به گیربکس دستگاه کوپل می شوند متناسب بودن ورودی گیربکس به خروجی موتور از اهمیت بالایی برخوردار است. نوع طراحی گیربکس نوار نقاله و سرعت استاندارد آن از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام انتخاب موتور نوار نقاله لازم است مورد توجه قرار گیرند.

نوع گیربکس در انتخاب موتور نوار نقاله

منبع تغذیه در انتخاب موتور برای نوار نقاله

از فاکتورهای مهم در انتخاب موتور می توان به نوع منبع تغذیه نوار نقاله اشاره کرد که لازم است موتور دستگاه بر اساس آن انتخاب شود. به عنوان مثال در انتخاب الکتروموتور چنان چه منبع تغذیه نوار نقاله برق ۲۲۰ ولت باشد لازم است از الکتروموتور تک فاز استفاده شود و الکتروموتورهای سه فاز نیز برای کار با برق ۳۸۰ ولت مناسب هستند.

فاکتور مشخصات کالا در انتخاب موتور نوار نقاله

توجه به مشخصات کالای انتقالی از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است بدان توجه شود. چنان چه از نوار نقاله جهت انتقال مواد شکستنی استفاده می شود لازم است از یک موتور با سرعت مشخص استفاده شود تا به کالاها در حین انتقال آسیبی وارد نشود. فاکتور دیگر در این زمینه توجه به وزن کالاها بوده که لازم است از موتوری با توان و قدرت مناسب جهت جابجایی آنها استفاده شود. برای جابجایی و انتقال کالاهای سنگین می بایست از موتور نوار نقاله با توان و قدرت بالا استفاده شود.

فاکتور مشخصات کالا در انتخاب موتور نوار نقاله

فاکتور مسیر انتقال در انتخاب موتور برای نوار نقاله

طول مسیر نوار نقاله و میزان شیب آن از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است بدان توجه شود. در صورتی که در زمینه کاری مورد نظر از نوار نقاله های شیب دار استفاده می شود لازم است موتورهایی با توان مناسب برای این کار انتخاب گردند. در کار با نوار نقاله هایی که از طول بالایی برخوردار هستند لازم است از موتورهایی با قدرت و کارایی بالا استفاده شود. در حالی که موتورهای با قدرت و کارایی پایین برای کار با نوار نقاله های کوتاه مناسب تر و مقرون به صرفه تر هستند.

فاکتور  شرایط محیطی در انتخاب موتور نوار نقاله

از دیگر فاکتورهایی که در انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است بدان توجه شود شرایط محیطی دستگاه بوده که تأثیر زیادی بر کارایی و طول عمر آن دارد. از جمله شرایط محیطی که در انتخاب موتور لازم است بدان توجه شود می توان به دمای محیط، میزان رطوبت، میزان گرد و غبار، وجود مواد شیمیایی و ارتفاع نوار نقاله از سطح دریا اشاره کرد. به عنوان مثال برای کار با نوار نقاله در شرایط دمایی بالا بهتر است از موتورهای با کلاس عایقی مناسب استفاده شود.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در اصفهان

همچنین جهت استفاده از نوار نقاله در محیط های مرطوب بهتر است موتورهایی با درجه حفاظتی (IP)  مناسب برای این کار انتخاب شوند. چنان چه از سیستم نوار نقاله در محیط های با گرد و غبار بالا استفاده می شود لازم است موتورهای دارای فیلتر هوا و سیستم خنک کننده برای این کار انتخاب گردند. همچنین برای کار با نوار نقاله در ارتفاعات بالا می بایست از موتور با توان و گشتاور مناسب با شرایط کاری استفاده شود. در آخر موتور مورد نظر برای کار در سیستم نوار نقاله باید از مقاومت کافی در برابر مود شیمیایی برخوردار باشد که موتورهای  دارای روکش مخصوص برای این کار مناسب هستند.

فاکتور  شرایط محیطی در انتخاب موتور نوار نقاله

قیمت در انتخاب موتور برای نوار نقاله

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر قیمت موتور نوار نقاله تأثیرگذار باشد که در هنگام انتخاب این دستگاه ها لازم است مورد توجه قرار گیرند. فاکتور اول نوع و مدل این دستگاه ها بوده که به دلیل نوع طراحی و ساختاری که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. فاکتور دوم در این زمینه توان و قدرت این دستگاه ها بوده که باعث تغییر در قیمت نهایی آنها می شود. موتورهایی که با توان و قدرت بالا عرضه می شوند به دلیل عملکرد و کارایی بالایی که دارند از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت موتور نوار نقاله می توان به گشتاور این دستگاه ها و سرعت آنها اشاره کرد که معمولاً بر اساس شرایط و نیاز کاری نوار نقاله انتخاب می شوند. موتورهایی که با گشتاور و سرعت بالا عرضه می شوند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

جنس بدنه موتور و کیفیت ساخت قطعات آن از دیگر عوامل تأثیر گذار بر قیمت این دستگاه ها بوده که در هنگام انتخاب موتور برای نوار نقاله لازم است بدان توجه شود. موتورهایی که در طراحی بدنه و قطعات آنها از مواد مرغوب و با کیفیت بالا استفاده می شود از کارایی و دوام بهتری برخوردار بوده و با قیمت بیشتری عرضه می شوند. برند و شرکت سازنده موتور نوار نقاله فاکتور دیگری است که باعث ایجاد تفاوت در قیمت عرضه آنها می شود. موتورهایی که توسط برندهای معتبر و نام آشنا عرضه می شوند به دلیل کیفیت و کارایی بالایی که دارند از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند.

قیمت در انتخاب موتور برای نوار نقاله

خرید اینترنتی موتور نوار نقاله

اگر قصد خرید و انتخاب موتور برای نوار نقاله را دارید به صورت حضوری و اینترنتی می توانید به خرید این دستگاه ها اقدام نمایید. البته امروزه روش خرید اینترنتی به دلیل مزایایی که دارد بیشتر مورد توجه خریداران بوده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در روش خرید اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه و صرف زمان و هزینه های اضافی برای این کار نیست.

همچنین در این روش امکان مشاهده مدل های مختلف نوار نقاله همراه با مشخصات و قیمت آنها در صفحات مجازی فروشگاه ها به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته وجود دارد و همین امر نیز باعث تسهیل فرایند خرید این تجهیزات می شود. از آن جایی که فروشگاه های بسیاری در زمینه فروش موتور نوار نقاله فعالیت دارند ما فروشگاه ره آوران صنعت قومس را به شما معرفی می کنیم که با کیفیت ترین موتورهای نوار نقاله را با دوام بالا و قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *