جستجو کردن
Close this search box.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

انواع روش های شستشو نوار نقاله

شستشو نوار نقاله تأثیر زیادی بر عملکرد و کارایی این دستگاه دارد و به افزایش دوام و طول عمر آن کمک زیادی می کند. از آن جایی که وجود هر گونه آلودگی بر روی بخش های مختلف نوار نقاله می تواند سلامت آن بخش و کل دستگاه را به خطر بیندازد، استفاده از سیستم های مختلف شستشو می تواند به حذف این آلودگی ها و عملکرد مؤثر نوار نقاله کمک زیادی کنند.

در فرایند تمیزکاری نوار نقاله از روش های مختلفی استفاده می شود که می توان با توجه به شرایط و وضعیت دستگاه از هر کدام از این روش ها استفاده کرد. در ادامه جهت بررسی بیشتر این موضوع قصد داریم به انواع روش های شستشو نوار نقاله و مراحل شستشو آن بپردازیم و در آخر به اثرات آب بر شستشو این دستگاه ها و سیستم تمیزکننده آن اشاره کنیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

 

انواع روش های شستشو نوار نقاله

در شستشو این دستگاه ها از روش های مختلفی استفاده می شود که از متداول ترین و کاربردی ترین آنها می توان به روش سیلاب، روش وان و روش محفظه شستشو اشاره کرد. با توجه به وضعیت دستگاه و شرایط موجود می توان از هر کدام از این روش ها در فرایند شستشو استفاده کرد که در ادامه به معرفی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

انواع روش های شستشو نوار نقاله

روش سیلاب در شستشو نوار نقاله

در روش سیلاب (flood method) به عنوان یکی از روش های کاربردی در شستشوی نوار نقاله ها از فوران آب در فرایند شستشو استفاده می شود و این فوران باعث پرت شدن ذرات از سطح نوار نقاله و پاک شدن آن می گردد. برای این کار از فشار آب ۴۰۰ الی ۷۰۰ کیلوپاسکالی استفاده می شود که هوای فشرده نیز می تواند به افزایش هر چه بیشتر این فشار کمک زیادی کند.

البته در این روش نیاز به آب تمیز بوده، به همین دلیل جهت تأمین این آب در شرایط خاص لازم است از نازل های مخصوصی استفاده شود. به عنوان مثال در شرایط خاص می توان از یک تیغه تی squeegee برای تمیز کردن آب در کنار دستگاه پاشش استفاده کرد. از جمله عواملی که می تواند بر کیفیت شستشو نوار نقاله ها در این روش تأثیرگذار باشند می توان به سرعت حرکت نوار نقاله در معرض پاشش و میزان چسبندگی مواد برگشتی اشاره کرد. مصرف آب در این روش شستشو نسبتاً بالا بوده که لازم است بدان توجه شود.

محصول پیشنهادی: درام نوار نقاله

روش وان در شستشو نوار نقاله

روش وان (bath method) یک روش متداول دیگر در شستشوی نوار نقاله بوده که در آن نوار دستگاه به داخل یک محفظه پر از آب کشیده می شود تا فرایند شستشو بر روی آن انجام شود. نصب این محفظه آب می تواند در مسیر برگشت حرکت نوار و یا در سیستم کشش ثقلی آن انجام شود. در چنین حالتی بخشی از وزن سیستم کشش وزنه ای نوار به وزن ظرف آب اختصاص داده می شود. همچنین در این روش نیازی به استفاده از دستگاه پاشش و یا هر گونه نازلی نبوده و فرایند شستشو فقط از طریق آب داخل محفظه صورت می گیرد.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در گلستان

البته پس از شستشو نوار نقاله و در صورت نیاز می بایست آب محفظه تعویض گردد تا مواد زاید داخل آب باعث ایجاد اختلال در فرایند شستشو نشوند. محفظه یا وان هایی که در این روش جهت شستشوی نوار نقاله مورد استفاده قرار می گیرند می بایست از طول قابل ملاحظه ای برخوردار باشند تا نوار نقاله از فرصت کافی جهت تمیزکاری در آب برخوردار باشد. از مشکلات این روش می توان به خرابی احتمالی نوار در فرایند شستشو و نیاز آن به خشک کردن پس از اتمام کار اشاره کرد.

وب سایت Betterengineering در سایت خود برای شستشوی نوار نقاله گفته؛ سیستم های تمیز کننده نوار نقاله قطعات را به طور مداوم در یک خط تولید شستشو می دهند و آنها را برای برنامه های تمیز کردن با حجم بالا مناسب می کند.

روش محفظه شستشو در شستشو نوار نقاله

روش محفظه شستشو (wash-box method) یک روش مدرن در شستشوی این دستگاه ها بوده که در آن از پاشش آب از طریق یک یا چند بخش تمیزکن در یک محفظه ویژه استفاده می شود. کیفیت فرایند شستشو در این روش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به  سرعت حرکت نوار نقاله، نوع مواد حمل شونده، سطح تمیزکاری مورد نظر، میزان خشک کردن دستگاه، محدودیت های استفاده از آب و مواردی از این قبیل اشاره کرد. البته نوع آب مورد استفاده و الزامات زیست محیطی نیز می تواند بر کیفیت شستشوی نوار نقاله در این روش تأثیرگذار باشد.

مراحل شستشو نوار نقاله

شستشوی اصولی نوار نقاله نیازمند پیمودن یک سری مراحل بوده که اجرای صحیح هر کدام از آنها می تواند تأثیر زیادی بر فرایند شستشو این دستگاه داشته باشد. در ادامه به معرفی و بررسی این مراحل خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

مراحل شستشو نوار نقاله

آماده ‌سازی دستگاه

اولین مرحله شستشوی نوار نقاله به آماده سازی این دستگاه ها اختصاص داده می شود که در این مرحله می بایست مواد و ذرات با ابعاد بزرگتر از سطح نوار نقاله پاک شوند.

انتخاب روش شستشو نوار نقاله

در مرحله دوم شستشو این دستگاه ها لازم است روش شستشو متناسب با وضعیت نوار نقاله و نوع آلودگی ها انتخاب گردد. همان طور که اشاره کردیم در شستشوی نوار نقاله ها از روش های مختلفی می شود که می توان از هر کدام از آنها متناسب با شرایط موجود استفاده کرد.

محصول پیشنهادی: الواتور

شستشو مکانیکی دستگاه

در مرحله سوم نوبت به شستشو مکانیکی این دستگاه ها می رسد که برای این کار از سطوح زبری مانند برس ها، رولرها و غیره جهت زدودن آلودگی ها استفاده می شود. در شستشو مکانیکی نوار نقاله ها سرعت حرکت آنها کاهش می یابد تا فرایند شستشو با کیفیت بالایی صورت گیرد.

شستشو نوار نقاله با آب تحت فشار

پس از شستشو مکانیکی نوار نقاله نوبت به شستشو آن با آب تحت فشار می رسد که برای این کار آب با فشار بالا به سطوح نوار نقاله پاشیده می شود. البته جریان آب و میزان فشار آن باید به گونه ای باشد که هم آلودگی ها به طور کامل برطرف شوند و هم به نوار نقاله آسیبی وارد نشود.

مقاله پیشنهادی:  نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای انواع کارهای صنعتی

استفاده از مواد شیمیایی در شستشو نوار نقاله

در برخی حالات به دلیل وجود آلودگی های خاص بر روی سطح نوار نقاله لازم است از مواد شیمیایی جهت شستشو استفاده می شود که این مرحله را می توان همزمان با مرحله پاشش و یا بعد از آن انجام داد. آلودگی هایی که با مرحله پاشش قابل رفع نباشند را می توان با کمک مواد شیمیایی به طور کامل برطرف کرد.

خشک‌ کردن دستگاه

مرحله آخر شستشو نوار نقاله به خشک کردن این دستگاه ها اختصاص داده می شود که لازم است فرایند خشک کردن به صورت کامل صورت گیرد. برای این کار از جریان هوای خنک یا خشک کن های هوای گرم استفاده می شود.  خشک کردن کامل سطح نوار نقاله تأثیر زیادی بر نظافت این دستگاه و دوام آن دارد که لازم است بدان توجه کافی شود.

اثرات آب بر شستشو نوار نقاله و سیستم تمیزکن این دستگاه  

شستشوی نوار نقاله با آب در مقایسه با دیگر روش های تمیزکاری روش مؤثرتری بوده که دلیل آن نیز به خاطر اثراتی است که آب در فرایند تمیزکاری این تجهیزات بر جای می گذارد. استفاده از آب در سیستم تمیزکاری نوار نقاله باعث بهبود کارایی آن به چند طریق می شود که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

محصول پیشنهادی: تسمه نقاله

نرم کردن مواد بالک در شستشو نوار نقاله

در ابتدا لازم به ذکر است که استفاده از آب در فرایند شستشو نوار نقاله و سیستم تمیزکن این دستگاه باعث نرم شدن مواد بالک روی آن شده و این مسئله با کاهش چسبندگی این مواد بر روی نوار و کاهش استحکام و پیوستگی داخلی آنها همراه خواهد بود. به عبارت دیگر استفاده از آب در سیستم های تمیزکن نوار نقاله باعث می شود که المان های بکار رفته در این سیستم ها فرایند تمیزکاری را با کیفیت و دقت بالایی انجام دهند.

مواد بالک از نظر رطوبتی دارای یک نقطه بحرانی هستند که شستشو با آب می تواند این مواد را به نقطه بحرانی مورد نظر کشانده و شرایط را برای از هم پاشیدگی این مواد فراهم نماید. البته خاصیت چسبندگی و پیوستگی مواد بالک با توجه به جنس و نوع ساختاری که دارند می تواند متفاوت باشد که لازم است در مواجه با آنها از روش های شستشو متفاوتی استفاده شود. در حالت کلی خیس کردن این مواد و تمیزکاری دستگاه از طریق شستشو به مراتب بهتر و کاربردی تر از استفاده از کاردک در فرایند تمیزکاری است.

نرم کردن مواد بالک در شستشو نوار نقاله

حفظ تیغه ها از تجمع مواد در شستشو نوار نقاله

از طرف دیگر استفاده از آب در فرایند شستشو نوار نقاله باعث حفظ لبه تیغه تمیزکن این دستگاه در برابر تجمع مواد می شود. بخشی از این مواد در حین حرکت نوار ممکن است در اثر برخورد با تیغه تمیزکن دستگاه در لبه تیغه جمع شوند و در نهایت پس از برخورد با تیغه بخشی از آن رد شده و به سطح نوار بچسبد که با برگشت نوار نقاله سطح چسبیده شده به مراتب بزرگتر می شود. این مسئله خود باعث تغییر در سطح تماس لبه تیغه با سطح نوار می شود و از فشار تمیزکاری دستگاه می کاهد. حال با کمک آب می توان این مواد راکد روی نوار را به راحتی حذف کرد و به حفظ عملکرد تیغه های تمیزکن نوار نقاله  کمک نمود.

مقاله پیشنهادی:  بهترین برند گیربکس های صنعتی در ایران

کاهش اصطکاک تیغه به نوار نقاله

از آن جایی که تیغه تمیزکن نوار نقاله همواره با سطح نوار در تماس بوده و این تماس می تواند با ایجاد اصطکاک در بخش مورد نظر همراه باشد، استفاده از آب می تواند به روانکاری بین سطح نوار و تیغه تمیزکن و کاهش اصطکاک آن کمک زیادی کند. با کاهش اصطکاک این بخش میزان سایش تیغه ها کاهش یافته و طول عمر آنها بالا می رود. از طرف دیگر افزایش اصطکاک در بخش لبه تیغه ها با بالا رفتن دما و کاهش مقاومت آنها همراه خواهد بود که این مسئله باعث شکستگی آنها می شود. به همین دلیل با شستشو نوار نقاله با آب می توان این اصطکاک را کاهش داد و از شکستگی لبه تیغه ها جلوگیری کرد. از طرف دیگر کاهش اصطکاک در این بخش با کاهش سایش نوار و در نهایت افزایش طول عمر آن همراه خواهد بود.

استفاده از واترجت صنعتی در شستشو نوار نقاله

از دستگاه های کاربردی در زمینه شستشوی نوار نقاله می توان به واترجت صنعتی اشاره کرد که به دلیل نوع طراحی و کاربری که دارد از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردار است. در ابتدا لازم به ذکر است که واترجت ها از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردار هستند؛ چرا که فشار و سرعت بالای آب در این دستگاه ها می تواند هر گونه آلودگی و رسوبی را از سطح نوار نقاله پاک کند. علاوه بر آن در شستشو نوار نقاله با واترجت نیازی به استفاده از مواد شیمیایی قوی نیست که همین امر نیز باعث تسهیل فرایند شستشو این دستگاه ها و صرفه جویی در هزینه ها می شود. از آن جایی که استفاده از مواد شیمیایی در فرایند شستشو می تواند به محیط زیست آسیب برساند کار با این دستگاه ها می توان راهکار مناسبی برای حل این مسئله باشد.

ویژگی دیگر این واترجت ها عملکرد سریع و کارآمد آنها بوده  که باعث افزایش سرعت کاری و صرفه جویی در زمان شستشو می شود. از دیگر ویژگی های واترجت ها می توان به ایمنی بالای آنها در فرایند شستشو اشاره کرد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آن جایی که در فرایند شستشو با واترجت صنعتی نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و خطرناک نیست این مسئله می تواند به افزایش ایمنی عوامل اجرایی و کاهش خطرات ناشی از مواد شیمیایی کمک زیادی کند. واترجت ها به گونه ای طراحی شده اند که می توان فشار آب خروجی در آنها را با توجه به نوع آلودگی و میزان حساسیت سطح نوار نقاله کنترل و تنظیم کرد. در آخر استفاده از واترجت صنعتی در فرایند شستشو نوار نقاله بر عملکرد بهینه این دستگاه و افزایش طول عمر آن تأثیرگذار خواهد بود.

خرید اینترنتی نوار نقاله و تجهیزات آن

اگر قصد خرید نوار نقاله و سایر تجهیزات کاربردی در این زمینه را دارید به صورت اینترنتی نیز می توانید این تجهیزات را خریداری نمایید. برای خرید اینترنتی انواع نوار نقاله و قطعات آن تنها کافی است به فروشگاه ره آوران صنعت قومس مراجعه کرده و این تجهیزات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *