جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

روغن مناسب برای گیربکس های صنعتی

روغن گیربکس صنعتی به منظور سرویس و نگهداری گیربکس های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و به بهبود عملکرد و دوام آنها کمک زیادی می کند. روغنی که جهت روانکاری گیربکس ها در داخل مخزن آنها قرار می گیرد نقش مهمی در عملکرد و کارایی این دستگاه ها دارد که باید به صورت دوره ای و منظم تعویض گردد. از طرفی روغن مناسب گیربکس صنعتی باید از یک سری مشخصات و ویژگی ها برخوردار باشد تا فرایند روغن کاری در این دستگاه ها به طور اصولی و با کیفیت بالا صورت گیرد.

با توجه به اهمیت بالای فرایند روغن کاری در گیربکس های صنعتی و نقش مهم این روغن ها در عملکرد و کارایی این دستگاه ها، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی روغن گیربکس صنعتی به فاکتورهای مهم در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی، عواقب عدم تعویض به موقع این روغن ها و بهترین برندهای روغن برای انواع این گیربکس ها بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

معرفی روغن گیربکس صنعتی

روغن مناسب گیربکس صنعتی به منظور بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این دستگاه ها در زمینه سرویس و نگهداری آنها مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن ها از نظر ساختاری به دو دسته روغن معدنی و روغن سنتتیک تقسیم بندی می شود. روغن های معدنی مورد استفاده در گیربکس های صنعتی با توجه به نوع متریال و ساختاری که دارند لازم است پس از ۱۰۰۰۰ ساعت کار مورد تعویض قرار گیرند. در طرف مقابل روغن های سنتتیک به دلیل ساختار متفاوتی که دارند پس از ۲۰۰۰۰ ساعت کار نیاز به تعویض دارند. البته این زمان تعویض برای کارکرد معمولی گیربکس های صنعتی تخمین زده شده است و در صورتی که از این تجهیزات در فرایندهای کاری سخت و سنگین استفاده شود لازم است این زمان در برای هر دو نوع روغن کوتاه تر شود.

از آن جایی که روغن های سنتتیک و معدنی ساختار متفاوتی دارند نباید آنها را با هم مخلوط کرد که در چنین شرایطی جهت بهره مندی از خواص و ویژگی های آنها بهتر است از روغن های ترکیبی استفاده شود. قبل از کار با روغن مناسب گیربکس صنعتی لازم است به دستورالعمل های استفاده از آن که توسط شرکت سازنده این روغن ها در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد توجه شود و بر اساس آن فرایند روغن کاری صورت گیرد. علاوه بر آن نوع روغن، حجم مورد نیاز از آن و نحوه روغن کاری دستگاه از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام روغن کاری گیربکس ها لازم است مورد توجه قرار گیرند. یک روغن گیربکس صنعتی مناسب و با کیفیت در کنار مقاومت فشاری بالایی که دارد از قابلیت ضدزنگ و ضد خوردگی نیز برخوردار است و در برابر دماهای بالا نیز بسیار مقاوم است.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در فارس

معرفی روغن گیربکس صنعتی

فاکتورهای مهم در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی

قبل از انتخاب روغن گیربکس صنعتی لازم است به یک سری عوامل و فاکتورها توجه شود که هر کدام از آنها می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت روغن انتخابی و کارایی آن در گیربکس صنعتی داشته باشد. در ادامه به معرفی این فاکتورها و بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

وب سایت Totalenergies در خصوص روغن مناسب گیربکس های صنعتی مطلب جالبی منتشر کرده که در ادامه به آن می پردازیم؛ GL-4 – رایج ترین گرید روغن پایه در جهان است که روغن های آن حاوی حجم خوبی از افزودنی های فشار شدید است. GL-5 – حاوی مواد افزودنی بسیار بیشتری نسبت به روغن های GL-4، GL-5 ها برای ایجاد روغن های دنده با مقاومت در برابر بار شدید استفاده می شوند و از سیستم هایی مانند چرخ دنده های هیپوید محافظت می کنند.

 نوع و مدل گیربکس در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی

در انتخاب روغن گیربکس صنعتی لازم است به مدل گیربکس و نوع متریال مورد استفاده در ساخت دنده های چرخ دنده توجه شود و بر اساس آن روغن مناسب این کار تهیه گردد. به عنوان مثال در ساخت چرخ دنده های گیربکس حلزونی از برنج استفاده شده است که لازم است از روغن های مخصوص کار با این دستگاه ها استفاده گردد. عامل دیگر در این زمینه اصطکاک و لقی چرخ دنده ها بوده که میزان آن در مدل های مختلف گیربکس می تواند متفاوت باشد. بر همین اساس در هر کدام از این گیربکس ها لازم است از روغن گیربکس با گرید ویسکوزیته مناسب استفاده شود. به عنوان مثال در کار با گیربکس های حلزونی و گیربکس های بالابر بهتر است از روغن با گرد ویسکوزیته ۱۵۰ و ۲۲۰ استفاده گردد.

توجه به اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی یا کاتالوگ روغن گیربکس صنعتی

بر روی بستن بندی روغن مناسب گیربکس صنعتی یک سری اطلاعات توسط شرکت سازنده آن درج شده است که می تواند راهنمای خوبی برای استفاده کنندگان در انتخاب این روغن ها باشد. در ادامه به معرفی و بررسی این اطلاعات خواهیم پرداخت.

توجه به اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی یا کاتالوگ روغن گیربکس صنعتی

ویسکوزیته یا گرانروی روغن گیربکس صنعتی

میزان ویسکوزیته روغن و شاخص آن از دیگر فاکتورهایی هستند که قبل از انتخاب روغن گیربکس لازم است مورد توجه قرار گیرند. ویسکوزیته روغن بیانگر میزان غلظت روغن بوده که با نماد cSt در بخش اطلاعات روغن بدان اشاره شده است. شاخص ویسکوزیته نیز که با نماد VI نمایش داده می شود در رابطه با مقدار حداقلی ضخامت فیلم روغن بوده که با انتخاب مناسب آن می توان از ساییدگی دنده ها جلوگیری کرد.

نقطه اشتعال روغن گیربکس صنعتی

نقطه اشتعال روغن گیربکس صنعتی از دیگر فاکتورهای مهم در کار با این روغن ها بوده که در هنگام انتخاب آنها لازم است مورد توجه قرار گیرد.  نقطه اشتعال روغن در واقع مقدار دمایی است که اگر روغن به محدوده آن برسد در اثر کوچک ترین جرقه به وجود آمده دچار اشتعال شده و باعث آتش سوزی و انفجار گیربکس و کل سیستم می شود.

نقطه ریزش روغن گیربکس صنعتی

نقطه ریزش یک فاکتور مهم در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی بوده که لازم است در هنگام تهیه این روغن ها بدان توجه کافی شود. نقطه ریزش به معنای دمایی است که در آن روغن حالت روان خود در گیربکس را از دست می دهد.  به عنوان مثال چنان چه در بخش اطلاعات روغن گیربکس برای نقطه ریزش آن مقدار ۳۰- درجه ذکر شده باشد به معنای این است که روغن مورد نظر در دمای پایین تر از ۳۰- درجه حالت چسبنده پیدا کرده و از کارکرد سیستم تعبیه شده و روشن شدن آن جلوگیری می کند.

مقاله پیشنهادی:  تسمه نقاله در کردستان

دانسیته روغن گیربکس صنعتی

شاخص دانسیته در این روغن ها که با عنوان چگالی روغن نیز شناخته می شود از شاخص های مهم در انتخاب روغن گیربکس صنعتی بوده که مقدار آن در یک دمای مشخص به عنوان مثال دمای ۱۵ درجه و بر حسب کیلوگرم بر مترمربع محاسبه شده و بر روی بسته بندی یا کاتالوگ این روغن ها درج می شود.

دانسیته روغن گیربکس صنعتی

شرایط عملیاتی دستگاه در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی

شرایط عملیاتی و کاری دستگاه از دیگر فاکتورهایی است که می تواند بر انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی و میزان ویسکوزیته آن تأثیرگذار باشد. از جمله این شرایط می توان به شرایط آب و هوایی استفاده از گیربکس ها، میزان بارهای وارده بر اجزای گیربکس به ویژه محور ورودی و خروجی این دستگاه ها، مقدار ارتعاشات وارده بر این دستگاه ها در قالب فشارهای دائمی و شوک های احتمالی و غیره اشاره کرد. بر همین اساس در شرایط کاری سنگین و سخت لازم است از روغن های با گرید ویسکوزیته بالا استفاده شود و روغن های با گرید ویسکوزیته پایین برای شرایط کاری متوسط و سبک مناسب هستند.

ساختار روغن و دمای کاری آن در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی

در برخی روغن های مورد استفاده در گیربکس های صنعتی از موادی با خاصیت ضد خورندگی  استفاده می شود که به افزایش دوام و طول عمر اجزای گیربکس کمک زیادی می کند. پس در کار با گیربکس های صنعتی در محیط های مرطوب و دارای گرد و غبار بهتر است از این نوع روغن ها استفاده گردد. عامل دیگر دمای کاری این روغن ها بوده که قبل از انتخاب آنها لازم است به دمای کاری گیربکس صنعتی توجه شود. دمای کاری روغن گیربکس صنعتی می تواند زیر ۲۰ درجه، ۲۰ الی ۸۰ درجه، ۸۰ الی ۱۲۰ درجه و یا بالاتر از ۱۲۰ درجه باشد که در انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی لازم است بدان توجه شود.

عواقب عدم تعویض به موقع روغن گیربکس صنعتی

به همان اندازه که روغن کاری گیربکس های صنعتی به بهبود عملکرد و دوام این دستگاه ها کمک زیادی می کند عدم تعویض به موقع روغن گیربکس صنعتی نیز می تواند با پیامدهایی بری این دستگاه ها همراه باشد. عدم تعویض به موقع روغن سبب آلودگی تدریجی آن شده که این مسئله با استهلاک قطعات و اجزای داخلی گیربکس همراه خواهد بود. از طرف دیگر آلوده شدن این روغن ها باعث کاهش خواص و کارایی آنها می شود و روغن مورد نظر مقاومت دمایی خود را از دست می دهد.

بهترین برندهای روغن‌ مناسب گیربکس صنعتی

امروزه برندها و شرکت های بسیاری در زمینه تولید و عرضه روغن گیربکس صنعتی فعالیت دارند که کیفیت محصول تولید شده در برخی از آنها به دلیل رعایت استانداردهای جهانی بالاتر از دیگر برندهاست. برندهای معتبر و نام آشنا معمولاً روغن های باکیفیت و با کارایی بالا در اختیار خریداران قرار می دهند و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در بین مشتریان خود برخوردار هستند. در ادامه قصد داریم به بهترین برندهای روغن گیربکس صنعتی برای مدل های مختلف این دستگاه ها بپردازیم که به صورت زیر است:

مقاله پیشنهادی:  عیب یابی و تعمیر انواع گیربکس صنعتی در ایران

بهترین برندهای روغن‌ مناسب گیربکس صنعتی

بهترین برندهای روغن گیربکس صنعتی هلیکال

گیربکس های هلیکال از گیربکس های کاربردی در بسیاری از حوزه های کاری بوده که در کنار گشتاور خروجی بالا از عملکرد نرم، تولید صدای پایین و طول عمر بالایی برخوردار هستند. این گیربکس ها در انواع و مدل های مختلفی طراحی می شوند که از کاربردی ترین آنها می توان به گیربکس هلیکال شافت مستقیم، گیربکس هلیکال شافت موازی، گیربکس هلیکال آویز و گیربکس بول هلیکال اشاره کرد. از برندهای معتبر عرضه کننده روغن برای مدل های مختلف گیربکس هلیکال می توان به برند توتال، برند شل، برند موبیل، برند بی پی (BP) و برند بهران اشاره کرد.

بهترین برندهای روغن مناسب گیربکس صنعتی خورشیدی

از دیگر مدل های کاربردی گیربکس در صنایع مختلف می توان به گیربکس خورشیدی اشاره کرد که با عنوان گیربکس سیاره ای نیز شناخته می شود. این گیربکس ها قبل از راه اندازی نیاز به روغن مناسب دارند که این روغن در مرحله اول استفاده می بایست پس از ۱۰۰ ساعت کار و در مراحل بعدی پس از ۱۰۰۰ ساعت کار تعویض گردد. از برندهای معتبر عرضه کننده روغن گیربکس صنعتی خورشیدی می توان به برند کاسترول، برند توتال، برند شل، برند موبیل و برند بهران اشاره کرد.

بهترین برندهای روغن گیربکس صنعتی حلزونی

گیربکس های حلزونی از دیگر گیربکس های کاربردی در صنعت بوده که در دو مدل مکعبی و گرد طراحی می شوند. در هر کدام از این مدل گیربکس ها به نوع و حجم خاصی از روغن نیاز بوده که لازم است قبل از راه اندازی این دستگاه ها در آنها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین روغن بکار رفته در این گیربکس ها لازم است به صورت دوره ای مورد تعویض قرار گیرد. از برندهای معتبر عرضه کننده روغن مناسب گیربکس صنعتی حلزونی می توان به برند موبیل، برند کاسترول، برند شل، برند بی پی و برند بهران اشاره کرد.

بهترین برندهای روغن مناسب گیربکس صنعتی بالابر

از دیگر مدل های گیربکس مورد استفاده در صنعت می توان به گیربکس های بالابر اشاره کرد که در تجهیزاتی مانند بالابرها مورد استفاده قرار می گیرند. در این گیربکس ها از روغن های خاصی استفاده می شود که با عنوان روغن دنده یا واسکازین نیز شناخته می شوند. این روغن با روانکاری چرخ دنده ها و دیگر بخش های گیربکس نقش مهمی در عملکرد آن دارد و در کنار کاهش اصطکاک و سایش این بخش ها به خنک کردن دستگاه کمک زیادی می کند. از بهترین برندهای عرضه کننده روغن گیربکس صنعتی بالابر می توان به برند شل، برند موبیل، برند کاسترول، برند بی پی، برند بهران و برند ایرانول اشاره کرد.

بهترین برندهای روغن مناسب گیربکس صنعتی بالابر

خرید اینترنتی گیربکس صنعتی

اگر قصد خرید گیربکس صنعتی و سایر تجهیزات کاربردی در این زمینه را دارید به صورت اینترنتی نیز می توانید به خرید آنها اقدام نمایید. در روش خرید اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه های عرضه کننده این تجهیزات نیست و همین امر نیز باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه های شما می شود. برای خرید اینترنتی گیربکس صنعتی و دیگر تجهیزات تنها کافی است به صفحات مجازی فروشگاه ها های فعال در این زمینه مراجعه کرده و دستگاه مورد نظر خود را سفارش دهید. از آن جایی که فروشگاه های بسیاری در زمینه عرضه این تجهیزات فعالیت دارند ما فروشگاه ره آوران صنعت قومس را به شما معرفی می کنیم که از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه طراحی و عرضه این تجهیزات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *