جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

دلایل انحراف نوار نقاله و نحوه برطرف کردن آنها

دلایل انحراف نوار نقاله و نحوه برطرف کردن آنها

انحراف نوار نقاله از مشکلات رایج در کار با این تجهیزات بوده که می تواند بر عملکرد و کارایی آنها تأثیر نامطلوبی داشته باشد. نوار نقاله یک دستگاه کاربردی در زمینه جابجایی و انتقال مواد و کالاهاست که در بسیاری از حوزه های کاری به ویژه در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها در انواع و ابعاد مختلفی عرضه می شوند تا بتوان از آنها در شرایط کاری مختلف استفاده کرد. کار با نوار نقاله ها  با افزایش سرعت اجرایی، راندمان کاری و کاهش هزینه ها همراه خواهد بود و به افزایش ایمنی سیستم اجرایی و کارکنان آن کمک زیادی خواهد کرد.

نوار نقاله ها ممکن است به دلایل تصادفی، دلایل تناوبی و دلایل دائمی دچار انحراف شوند که هر کدام از این دلایل خود متأثر از یک سری عوامل خواهد بود. با توجه به تأثیر بالای عملکرد نوار نقاله بر روند فرایند کاری و اهمیت تنظیم آن در شرایط کاری مختلف، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی دلایل انحراف نوار نقاله و عوامل مؤثر بر آنها به بازرسی های لازم جهت تشخیص انحراف و برطرف کردن آن بپردازیم و در آخر به راه ‌های جلوگیری از انحراف این دستگاه ها اشاره کنیم.

 

دلایل تصادفی انحراف نوار نقاله

از دلایل تصادفی انحراف تسمه نقاله می توان به گیر کردن جسم خارجی در دستگاه، شرایط محیطی و مواد چسبیده به پولی اشاره کرد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

گیر کردن جسم خارجی در دستگاه

از عواملی که باعث انحراف نوار نقاله شود می توان به گیر کردن جسم خارجی در این دستگاه ها اشاره کرد. چنان چه نوار نقاله عملکرد مطلوبی داشته باشد لبه های تسمه بدون تماس با دو طرف دستگاه به حرکت خود ادامه خواهد دارد که وجود جسم خارجی در سازه دستگاه می تواند باعث درگیر شدن لبه های تسمه و در نهایت انحراف تسمه نقاله شوند.

شرایط محیطی و تأثیر آن بر انحراف نوار نقاله

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر انحراف تسمه نقاله که مربوط به استفاده از آن در فضای باز می شود می توان به شرایط محیطی اشاره کرد. وزش باد، تابش خورشید، بارش برف و باران و غیره از جمله شرایط محیطی است که می تواند بر عملکرد تسمه نقاله تأثیر گذاشته و باعث انحراف آن گردد. وزش باد می تواند تنظیم دستگاه نوار نقاله را بر هم بزند و شرایط را برای انحراف آن بر هم بزند. البته میزان انحراف نوار نقاله در چنین حالتی بستگی به شدت وزش باد، زاویه وزش آن، عرض و وزن تسمه، وزن مواد انتقالی و غیره دارد.

از طرفی تابش نور خورشید به تسمه نقاله باعث کش آمدن یک سمت آن نسبت به سمت دیگر می شود که این مسئله انحراف تسمه نقاله را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر بارش برف و باران بر روی سطح تسمه باعث تغییر در اصطکاک سطح در تماس با مواد انتقالی شده که این موضوع احتمال انحراف تسمه نقاله را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: نوار نقاله در معدن

شرایط محیطی و تأثیر آن بر انحراف نوار نقاله

مواد چسبیده به پولی

مواد چسبیده به پولی مخصوصاً به یک طرف این اجزا می تواند بستر را برای انحراف نوار نقاله فراهم کند. پولی ها به صورت استوانه ای و متقارن طراحی شده اند تا به عملکرد مطلوب تسمه در حین انتقال مواد کمک کنند. با این وجود چسبیدن مواد به یک طرف پولی ها می تواند این ساختار استوانه ای و متقارن را تغییر داده و باعث انحراف تسمه نقاله شوند.

دلایل تناوبی انحراف نوار نقاله

دلایل تناوبی انحراف تسمه نقاله خود شامل موارد مختلفی بوده که از جمله آنها می توان به  تنظیم نامناسب پولی اسنب و کششی، بارگیری خارج از مرکز تسمه، انحراف نوار نقاله به دلیل اسپلایس نادرست و شرایط نامناسب تسمه نوار نقاله اشاره کرد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

به گفته وب سایت jolodaconveyorservices ردیابی نادرست، لغزش تسمه، غلتک های گرفته شده و انسداد همگی مشکلات رایج نوار نقاله هستند که از عملکرد کارآمد سیستم ها جلوگیری می کنند. بدون مداخله لازم، مشکلات نوار نقاله مانند این می تواند منجر به خرابی فاجعه بار و خرابی قابل توجه شود.

تنظیم نامناسب پولی اسنب و کششی

از جمله دلایلی که باعث انحراف تسمه نقاله می شود می توان به تنظیم نامناسب پولی اسنب و کششی اشاره کرد که در دسته دلایل تناوبی انحراف تسمه نقاله قرار می گیرد. در حالت معمول محور این دو می بایست عمود بر محور حرکت تسمه باشد و عدم تنظیم درست آنها می تواند با سفت یا شل شدن تسمه و در نهایت انحراف نوار نقاله همراه باشد.

بیشتر بخوانید: توزین نوار نقاله

بارگیری خارج از مرکز تسمه نقاله

از دیگر مواردی که در کار با نوار نقاله ها لازم است بدان توجه ویژه شود بارگذاری متمرکز و عمودی مواد بوده تا تسمه از عملکرد مطلوبی در حین حرکت برخوردار باشد. حال چنان چه عملیات بارگیری به صورت نادرست و خارج از مرکز صورت گیرد شرایط برای انحراف نوار نقاله فراهم شده که وزن مواد و ضربه ناشی از آنها در حین بارگیری می تواند بر میزان انحراف ایجاد شده تأثیرگذار باشد.

انحراف نوار نقاله به دلیل اسپلایس نادرست

اسپلایس نادرست تسمه نقاله عامل مهم دیگری است که می تواند شرایط را برای انحراف تسمه نقاله فراهم سازد. تسمه نقاله در حالت کلی می بایست صاف و  یکنواخت باشد و هیچ گونه آثار برآمدگی و فرورفتگی در ساختار آن دیده نشود. بر همین اساس فرایند اسپلایس این تسمه ها باید با دقت و جزئیات بالا انجام شود تا یک سطح صاف و یکدست از تسمه به دست آید. صاف و هموار نبودن سطح تسمه و عدم تراز بخش های مختلف آن می تواند با انحراف نوار نقاله همراه باشد.

بیشتر بخوانید: موتور نوار نقاله

شرایط نامناسب تسمه نوار نقاله

از دیگر دلایل تناوبی که باعث انحراف تسمه نقاله می شود می توان به شرایط نامناسب تسمه نقاله اشاره کرد و بدین معناست که تسمه مورد استفاده در طراحی نوار نقاله از ساختار سالمی برخوردار نباشد. وجود هر گونه سایش، ترک خوردگی یا کش آمدگی در تسمه نوار نقاله می تواند بر عملکرد این اجزا تأثیر نامطلوبی داشته باشد و باعث انحراف آنها شود. مشکلات ساختاری تسمه می تواند ناشی از طراحی نامناسب آن در کارخانه باشد و یا به دلیل نگهداری نادرست این اجزا به وجود آمده باشند که جهت جلوگیری از انحراف تسمه نقاله لازم است این تسمه ها مورد تعمیر یا تعویض قرار گیرند.

دلایل  دایمی انحراف نوار نقاله

از دیگر دلایلی که باعث انحراف تسمه نقاله می شوند و در دسته دلایل دایمی انحراف نوار نقاله قرار می گیرند می توان به تنظیم نامناسب رولیک ها، چرخش افقی و عمودی رولیک ها، تنظیم نامناسب محور پولی و تنظیم نامناسب بغل بندها اشاره کرد که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

تنظیم نامناسب رولیک ها و تأثیر آن بر انحراف نوار نقاله

از دلایل دایمی انحراف تسمه نقاله می توان به تنظیم نامناسب رولیک ها اشاره کرد که تأثیر زیادی بر عملکرد مطلوب تسمه نقاله در حین جابجایی دارند. چنان چه رولیک های مورد استفاده در طراحی نوار نقاله به درستی تنظیم نشوند و سطح ترازی نداشته باشند این مسئله می تواند بر عملکرد تسمه تأثیر نامطلوبی داشته باشد و باعث انحراف آن شود.

چرخش افقی و عمودی رولیک ها

چرخش افقی و عمودی رولیک ها از دیگر دلایلی است که باعث انحراف نوار نقاله می شود که لازم است به این مسئله توجه کافی شود. چرخش افقی رولیک های مورد استفاده در طراحی نوار نقاله باعث می شود تسمه به یک سمت رانده می شود و در نتیجه شرایط برای انحراف آن فراهم گردد. اگر چه این چرخش در برخی حالات مانند سیستم های انتقال دارای انحنا ممکن است مورد نیاز باشد ولی در حالت کلی این مسئله می تواند با سایش لبه های تسمه و در نهایت انحراف آن همراه باشد.

مورد بعدی چرخش عمودی این رولیک ها بوده که باعث بر هم خورد سطح تراز این اجزا در طراحی نوار نقاله شده که همین مسئله نیز می توان بر عملکرد آنها تأثیر منفی داشته باشد. عدم تقارن رولیک ها نسبت به محور حرکت تسمه و یکسان نبودن زاویه آنها در دو طرف تسمه می تواند شرایط را برای انحراف نوار نقاله فراهم کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت نوار نقاله

تنظیم نامناسب محور پولی

تنظیم نامناسب محور پولی عامل دیگری است که می تواند بر عملکرد تسمه نقاله تأثیرگذار باشد و حتی باعث انحراف آن نیز شود. این پولی ها می بایست عمود بر جهت حرکت تسمه نقاله قرار گیرند و به درستی تنظیم شوند و هر گونه سهل انگاری در این زمینه می تواند منجر به انحراف تسمه نقاله شود.

تنظیم نامناسب بغل بندها و تأثیر آن بر انحراف نوار نقاله

از دیگر دلایل انحراف تسمه نقاله می توان به تنظیم نامناسب بغل بندها اشاره کرد که جزو دلایل دائمی انحراف تسمه نقاله به شمار می رود. نصب و تنظیم نادرست دو طرف بغل بندها در این تجهیزات باعث وارد شدن نیروی بیشتر به تسمه از یک نسبت به طرف دیگر می شود و همین مسئله نیز می تواند با کشش و اصطکاک بیشتر در آن لبه و در نهایت انحراف تسمه همراه باشد.

بازرسی های لازم جهت تشخیص انحراف و رفع آن

در صورت مشاهده انحراف نوار نقاله لازم است یک سری بازرسی ها جهت تشخیص علت آن صورت گیرد که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در ابتدا لازم است خط مرکزی طولی نوار نقاله و خط مرکزی جانبی ردیاب از نظر هر گونه ناهماهنگی مورد بررسی قرار گیرد و چنان چه مقدار این ناهماهنگی بالاتر از ۳ میلیمتر بود کل مجموعه از طریق سوراخ های نصب بلند در دو طرف تنظیم شود.

مورد دوم بررسی وضعیت صفحه صندلی های بلبرینگ نصب قاب سر و دم دستگاه و مقدار انحراف آنها بوده و چنان چه این انحراف بالاتر از یک میلیمتر باشد این اجزا می بایست در یک صفحه تنظیم گردند. مورد بعدی بررسی موقعیت مواد در حین جابجایی بر روی تسمه بوده، چرا که عدم بارگذاری درست و متعادل مواد بر روی تسمه می تواند با آسیب به این بخش از نوار نقاله و انحراف آن همراه باشد. بدین صورت که خارج شدن مواد از حالت تعادل و متمرکز شدن آن بر روی سمت راست تسمه باعث کج شدن این بخش از نوار نقاله به سمت چپ می شود. البته در چنین شرایطی استفاده از یک بافل می تواند به قرارگیری هر چه بهتر مواد بر روی تسمه و تغییر جهت و موقعیت آن کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید نوار نقاله

بازرسی های لازم جهت تشخیص انحراف و رفع آن

 

نحوه برطرف کردن انحراف تسمه نقاله

در این بخش به یک سری روش کاربردی جهت برطرف کردن انحراف تسمه نقاله خواهیم پرداخت که می تواند راهنمای خوبی برای افراد جهت رفع انحراف نوار نقاله باشد. چنان چه محور درام محرک و متحرک بکار رفته در نوار نقاله عمود بر خط مرکزی این دستگاه نباشد تسمه با سفتی یا شلی همراه بوده که می تواند با انحراف آن نیز همراه باشد. برای حل این مشکل چنان چه انحراف تسمه نقاله به سمت چپ درام باشد کافی است صندلی بلبرینگ سمت چپ به طرف جلو حرکت کند تا تسمه به سمت راست منحرف گردد که همین روش برای سمت مخالف درام نیز قابل اجرا خواهد بود.

موضوع بعدی متفاوت بودن قطر سطح بیرونی درام بوده که ممکن است به دلیل چسبندگی مواد یا خطا در طراحی به این شکل درآمده باشد که برای حل این مشکل نخست باید آلودگی های سطح درام برداشته شود و قطعه مورد نظر با یک قطعه جدید و استاندارد تعویض گردد. مسئله بعدی در این زمینه خطا و اختلافی است که در بین خط موازی نوار نقاله و موقعیت نصب مجموعه غلتک بلبرینگ وجود دارد که این موضوع منجر به انحراف نوار نقاله می شود. برای حل این مشکل نخست باید موقعیت مجموعه غلتک و بلبرینگ مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به جهت انحراف پیش آمده موقعیت آنها به حالت جدید تغییر داده شود. البته این کار می بایست توسط افراد متخصص و با دقت بالا انجام شود تا انحراف به وجود آمده به طور کامل رفع گردد و به دیگر بخش های دستگاه آسیبی وارد نشود.

راه‌ های جلوگیری از انحراف نوار نقاله

در این بخش قصد داریم به یک سری راهکار مؤثر جهت جلوگیری از انحراف نوار نقاله بپردازیم که می توانند تا حدود زیادی از مشکلات این چنینی در نوار نقاله ها جلوگیری کنند. راهکار اول وارد کردن بارها به صورت متعادل و هموار بر روی سطح تسمه نقاله بوده که تأثیر زیادی بر حفظ عملکرد مطلوب این تجهیزات دارد. راهکار بعدی بررسی منظم و مداوم بخش های مختلف نوار نقاله به ویژه بخش تسمه این تجهیزات بوده تا در صورت مشاهده هر گونه مشکل در اسرع وقت جهت رفع آن اقدام گردد. در آخر فرایند نصب و تراز کردن نوار نقاله می بایست توسط افراد متخصص و باتجربه در این زمینه صورت گیرد تا از وقوع مشکلاتی از این قبیل جلوگیری شود.

مقالات پیشنهادی:

روغن گیربکس صنعتی

آپارات تسمه نقاله

رولیک ضربه گیر نوار نقاله

تسمه نقاله ضد سایش

انتخاب گیربکس صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *