جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

انواع آپارات نوار نقاله

انواع آپارات نوار نقاله

آپارات تسمه نقاله که با عنوان آپارات نوار نقاله نیز شناخته می شود یک فرایند اجرایی در کار با نوار نقاله ها بوده که در آن تسمه های مدار باز تحت مجموعه عملیاتی به تسمه های مدار بسته تبدیل می شوند. تسمه ها از جزای مهم در طراحی نوار نقاله ها هستند که ابعاد و جنس آنها بر اساس نوع نوار نقاله و کاربری آن انتخاب می شود. پس از انتخاب جنس و ابعاد تسمه نقاله نوبت به استفاده از آن در نوار نقاله می رسد که برای این کار لازم است دو سر تسمه تحت شرایط خاصی به هم متصل شود که این کار به دو صورت آپارات سرد و آپارات گرم قابل اجرا خواهد بود.

با توجه به اهمیت بالای اجرای آپارات حرفه ای در تسمه نقاله ها و تأثیر بسزای این عملیات بر عملکرد، کارایی و دوام این تسمه ها، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی آپارات تسمه نقاله به معرفی انواع آپارات و نحوه اجرای آنها بپردازیم و در ادامه به مزایای آپارات و عوامل مؤثر بر هزینه های آن اشاره کنیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

 

آپارات تسمه نقاله چیست؟

آپارات تسمه نقاله مجموعه عملیاتی است که تحت آن تسمه نقاله ها آماده و در طراحی نوار نقاله مورد استفاده قرار می گیرد. نوار نقاله از تجهیزات پرکاربرد در جابجایی و انتقال کالاها بوده که تسمه نقاله ها نقش مهمی در فرایند اجرایی آنها دارند. تسمه نقاله از طریق چرخش غلتک های نوار نقاله که نیروی لازم را از بخش الکتروموتور دریافت می کنند به حرکت درآمده و شرایط را برای جابجایی و انتقال کالاها فراهم می نمایند. تسمه نقاله ها معمولاً با ابعاد مختلفی طراحی و به صورت رول هایی عرضه می شوند که قبل از استفاده در نوار نقاله لازم است عملیات آپارات بر روی آنها صورت گیرد.

علاوه بر آن ممکن است تسمه ها در حین استفاده در نوار نقاله دچار فرسایش، خوردگی و حتی پارگی شوند و که در چنین حالتی با آپارات تسمه نقاله می تواند این آسیب ها را برطرف نمود. از جمله تسمه های صنعتی که در آنها نیاز است از عملیات آپارات استفاده شود می توان به تسمه PVC، تسمه پلی اورتان، تسمه انتقال نیرو، تسمه PU و تسمه پلی کورد اشاره کرد. آپارات نوار نقاله امری تخصصی بوده و باید توسط افراد ماهر و با دقت بالا انجام شود.

بیشتر بخوانید: کانتر دیجیتال نوار نقاله صنعتی

آپارات تسمه نقاله چیست؟

انواع آپارات تسمه نقاله

آپارات نوار نقاله به روش های مختلفی قابل اجرا خواهد بود که از جمله آنها می توان به آپارات گرم و آپارات سرد اشاره کرد که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

آپارات گرم تسمه نقاله

آپارات گرم تسمه نقاله از روش های مؤثر و مطمئن در آپارات تسمه نقاله بوده که از آن می توان برای اتصال دو سر نوار نقاله و ایجاد یک نوار مدار بسته استفاده کرد. برای آپارات گرم معمولاً از چسب های قوی و دستگاه های حرارتی استفاده می شود. از مزایای این نوع آپارات می توان به افزایش استحکام و مقاومت تسمه، عملکرد و کارایی بهتر این تجهیزات و افزایش دوام و طول عمر آنها اشاره کرد.  آپارات گرم به صورت های مختلفی قابل اجرا خواهد بود؛ به عنوان مثال در آپارات گرم تسمه های  پی وی سی (PVC) دو سر تسمه  به حالت دندانه دار پانچ می شود.

همچنین این کار با استفاده از چسب های سیمانی قوی و زیر دستگاه انجام می شود. در آخر یک لایه اضافی نیز بر روی محل اتصال قرار می گیرد تا دو سر تسمه به صورت یکنواخت پانچ گردد. همچنین در آپارات تسمه نقاله به روش گرم از عمل لویس یا سنگ زنی نیز برای اتصال هر چه بهتر لبه های تسمه استفاده می گردد. در عمل لویس ضخامت تسمه در محل برش کم می شود تا پس از اتمام فذایند نصب اختلاف ضخامتی در محل اتصال دیده نشود. همچنین لبه های تسمه می بایست قبل از اجرا به صورت اریب بریده شوند و سبب عمل سنگ زنی بر روی انجام شود. با این تواصیف می توان گفت که آپارات گرم تسمه نقاله یک روش تخصصی بوده و به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد.

به گفته وب سایت ibeltrepair اتصال گرم روشی برای تعمیر است که از گرما، زمان و فشار برای اتصال مجدد تسمه استفاده می کند.

آپارات سرد یا آپارات تسمه نقاله به روش سرد  

از دیگر روش های رایج در آپارات نوار نقاله می توان به آپارات سرد اشاره کرد که در این روش از چسب های سیمانی و ابزارآلات مکانیکی جهت اتصال دو سر تسمه نقاله استفاده می شود. بست، چنگ تسمه، منجید و لایه های چسباننده از جمله ابزارآلات مکانیکی پرکاربرد در این نوع آپارات بوده که به صورت متداول در اتصال دو سر تسمه مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش نیز همانند روش آپارات گرم لازم است از عمل لویس یا سنگ زنی برای اتصال مؤثر لبه های تسمه استفاده گردد. از آپارات سرد به عنوان یک روش سریع و به صرفه در آپارات تسمه نقاله یاد می شود که اجرای اتصالات مکانیکی آن نیازمند دقت و توجه بالایی است. این نوع آپارات قیمت و هزینه های پایینی دارد و در زمان کمتری قابل اجرا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: موتور نوار نقاله

آپارات سرد یا آپارات تسمه نقاله به روش سرد  

آپارات سرد یا گرم تسمه نقاله؟

در ابتدای کار می توان گفت که استفاده از آپارات سرد یا گرم بستگی به نیاز و شرایط کاری دارد که لازم است بدان توجه شود. با این وجود آپارات گرم تسمه در عین اینکه می تواند اتصال بسیار محکم و بادوامی را در تسمه نقاله ها ایجاد کند با صرف هزینه های بالایی همراه بوده که لازم است به این فاکتورها توجه شود.

در طرف مقابل آپارات تسمه نقاله به روش سرد به دلیل نوع اتصال و متریالی که در اجرای آن مورد استفاده قرار می گیرد از قیمت پایین تری برخوردار هستند. البته لازم به ذکر است که اگر آپارات سرد با دقت و جزئیات بالا انجام شود می توان از کیفیت و کارایی بالایی نیز برخوردار باشد و به افزایش استحکام تسمه و طول عمر آن کمک زیادی کند. نکته قابل توجه در این زمینه عدم امکان استفاده از تسمه های با آپارات سرد در محیط های داغ بوده که لازم است که لازم است از این نوع آپارات در شرایط خاص استفاده گردد.

علاوه بر آن در برخی شرایط کاری به عنوان مثال در اتصال تسمه نقاله فولادی آپارات سرد با استفاده از اتصالات مکانیکی و چسب امکان پذیر نبوده که برای این کار لازم است از آپارات تسمه نقاله به روش گرم (روش ولکانیزه) استفاده گردد. اگرچه آپارات گرم به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد نسبت به آپارات سرد برتری دارد با این وجود در استفاده از این روش ها لازم است به پارامتری های دیگری چون زمان اجرایی، هزینه های اتصال و غیره توجه شود که این پارامترها در روش آپارات سرد به صرفه تر هستند.

مزایای آپارات تسمه نقاله

چنان چه آپارات نوار نقاله به صورت حرفه ای و با دقت بالایی انجام شود با مزایای بسیاری همراه خواهد بود که در ین بخش به بررسی آنها می پردازیم. در ابتدا لازم به ذکر است که آپارات صحیح و اصولی تسمه نقاله با افزایش عملکرد و کارایی آن در فرایندهای اجرایی همراه خواه بود. تسمه هایی که نصب و تنظیم آنها به درستی انجام شده باشد، کارایی بهتری در انتقال مواد دارند و کمتر دچار خرابی می شوند.

از دیگر مزایای آپارات تسمه نقاله می توان به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری این تجهیزات اشاره کرد. تسمه هایی که فرایند تنظیم و اتصال آنها به درستی انجام نشده باشد زودتر دچار خرابی می شوند که با آپارات حرفه ای تسمه نقاله می توان از خرابی این تسمه ها و صرف هزینه های بالا جهت تعمیر و نگهداری آنها جلوگیری کرد. علاوه بر آن آپارات صحیح و اصولی تسمه نقاله ها می تواند اصطکاک ایجاد شده در تسمه ها در حین کار را کاهش دهد که این امر باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

همچنین آپارات نوار نقاله می تواند به افزایش عمر مفید تسمه ها کمک کند که همین امر نیز باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. از طرف دیگر تسمه هایی که بر روی آنها آپارات اصولی و حرفه ای اجرا شده است به دلیل احتمال پایین خرابی آنها، نیازی به توقف مداوم دستگاه نوار نقاله در فرایند تعمیر این تسمه ها نیست که همین امر نیز باعث کاهش خسارت های ناشی از توقف این تجهیزات می شود. در آخر آپارات تسمه نقاله باعث افزایش ایمنی سیستم نوار نقاله و کاهش آسیب های وارده به سیستم اجرایی و کارکنان آن می شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد نوار نقاله در صنعت 

چسب آپارات لاستیک یا چسب آپارات تسمه نقاله

چسب آپارات لاستیک از انواع کاربردی چسب در بسیاری از زمینه های کاری بوده که با عنوان چسب آپارات تسمه نقاله نیز شناخته می شود. از این چسب به دلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارد برای آپارات تجهیزات لاستیکی به ویژه انواع تسمه نقاله، لاستیک و غیره و ترمیم و پر کردن آنها استفاده می شود. این چسب ها حالت مایعی شکل بر پایه کلروپن دارند و به صورت دو جزئی عرضه می شوند. ماده رزین که نقش پوششی دارد یک جزء از این چسب ها را تشکیل می شود و در جزء دیگر آنها از هاردنر که نقش سخت کننده دارد استفاده شده است.

در هنگام استفاده از چسب آپارات نوار نقاله این دو جزء با یک نسبت مشخص با هم مخلوط شده و بر روی ناحیه مورد نظر قرار داده می شوند. این چسب به دلیل ساختار خاصی که دارد از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردار بوده که از جمله آنها می توان به قدرت چسبندگی بالا، مقاومت بالا در برابر فشار، دوام بالا و استفاده آسان اشاره کرد. بعلاوه چسب آپارات تسمه نقاله از مقاومت بالایی در برابر آب، گرد و غبار، مواد شیمیایی، مواد اسیدی و غیره برخوردار بوده و به همین دلیل می توان از آن در شرایط مختلف استفاده کرد.

هزینه آپارات تسمه نقاله

هزینه آپارات  تسمه نقاله به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به نوع آپارات، نوع کاربرد تسمه،  نوع مصالح و کیفیت متریال بکار رفته در اجرای آن، هزینه و دستمزد عوامل اجرایی و غیره اشاره کرد.  همان طور که اشاره کردیم آپارات تسمه به دو صورت آپارات گرم و آپارات سرد انجام می شود که در هرکدام از آنها مصالح و متریال مشخصی جهت آپارات استفاده می شود. با این وجود و با توجه به روش اجرایی و متریال مورد استفاده در این روش ها می توان گفت هزینه آپارات سرد در مقایسه با آپارات گرم کمتر است.

نوع کاربرد تسمه عامل دیگری است که باعث می شود هزینه آپارات تسمه نقاله متفاوت باشد. به عنوان مثال چنان چه قرار است از تسمه در شرایط کاری گرم و در مجاورت مواد داغ استفاده شود لازم است بر روی آن از آپارات گرم استفاده گردد که همین امر نیز باعث بالا رفتن هزینه آپارات می شود. نوع مصالح مورد استفاده در اجرای آپارات که شامل هزینه چسب، بست، چنگ تسمه و غیره می شود از دیگر عواملی است که باعث تغییر در هزینه های اجرایی آپارات می گردد.

علاوه بر آن کیفیت متریال بکار رفته در آپارات به عنوان مثال کیفیت چسب مورد استفاده، نوع طراحی بست ها و غیره از دیگر عواملی است که باعث تفاوت در هزینه های نهایی آپارات تسمه نقاله می شود. چسب های با کیفیت بالا به دلیل چسبندگی و کارایی بالایی که دارند از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند. برند تولیدکننده مصالح و متریال آپارات نوار نقاله و فروشنده ها نیز از دیگر فاکتورهایی هستند که می توانند بر هزینه های اجرای آن تأثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت نوار نقاله

هزینه آپارات تسمه نقاله

خرید اینترنتی تسمه نقاله و چسب نوار نقاله

اگر قصد خرید انواع تسمه نقاله و تجهیزات کاربردی در اجرای آپارات به ویژه چسب آپارات تسمه نقاله را دارید به صورت اینترنتی نیز می توانید این تجهیزات را خریداری نمایید. در روش خرید اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه و صرف زمان و هزینه های اضافی برای این کار نیست. همچنین در این روش امکان مشاهده انواع تسمه ها همراه با مشخصات و قیمت آنها به صورت اینترنتی و در تمام ساعات شبانه روز و روزهای هفته وجود دارد که همین امر نیز باعث آسان شدن فرایند خرید این تجهیزات می شود. در بین فروشگاه های معتبر در عرضه تسمه نقاله ما فروشگاه ره آوران صنعت قومس را به شما معرفی می کنیم که از معتبرترین فروشگاه های در این زمینه کاری بوده و پرکاربردترین تجهیزات کاربردی در کار با نوار نقاله را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می دهد.

مقالات پیشنهادی:

روغن گیربکس صنعتی

نوار نقاله در معدن

توزین نوار نقاله

راهنمای خرید نوار نقاله

آپارات تسمه نقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *