جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تولید کننده تجهیزات انتقال مواد و تامین کننده انواع گیربکس های صنعتی با نسبت و توان متفاوت

نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای انواع کارهای صنعتی

انتخاب گیربکس صنعتی نیاز به یک سری اطلاعات در رابطه با مشخصات و نحوه استفاده از آن دارد که قبل از تهیه این دستگاه لازم است مورد بررسی قرار گیرند. در ابتدا لازم است به عوامل مؤثر بر کارکرد این گیربکس ها و طول عمر آنها توجه شود و بر اساس آن گیربکس مورد نظر انتخاب گردد. مشخصات فنی گیربکس و نوع شرایط کاری از دیگر فاکتورهایی است که می تواند بر نحوه انتخاب این دستگاه ها تأثیرگذار باشد. چنان چه در یک فرایند کاری از گیربکس های مناسب و مرتبط با شرایط کاری استفاده نشود ضمن کاهش راندمان کاری ممکن است به خود گیربکس و دیگر بخش های سیستم آسیب های جدی وارد شود.

از آن جایی که از گیربکس های صنعتی در بسیاری از زمینه های کاری و در صنایع مختلف استفاده می شود، کیفیت و کارایی این دستگاه ها می تواند تأثیر زیادی بر روند اجرایی و راندمان کاری این حوزه ها داشته باشد و به همین دلیل نحوه انتخاب آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گیربکس های صنعتی در انواع و ظرفیت های مختلفی طراحی و عرضه می شوند که می توان متناسب با نیاز و شرایط کاری از آنها استفاده کرد. با این وجود امکان طراحی و ساخت این تجهیزات به صورت سفارشی نیز وجود دارد که می تواند به بهبود عملکرد آنها در شرایط کاری مختلف کمک زیادی کند. در ادامه قصد داریم به یک سری فاکتور مهم در رابطه با انتخاب گیربکس صنعتی بپردازیم که می تواند راهنمای خوبی برای شما در انتخاب این دستگاه باشد.

آنچه خواهید خواند What you are going to read hide

توجه به نیاز کاری در انتخاب گیربکس صنعتی

اولین فاکتور در انتخاب گیربکس های صنعتی که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، نوع نیاز کاری به این دستگاه ها بوده که باید بر اساس آن گیربکس مورد نظر انتخاب گردد. از طرفی گیربکس ها با ظرفیت های متفاوتی طراحی می شوند که می توان از آنها در شرایط کاری خاصی استفاده کرد. بر همین اساس نخست باید نیاز کاری مورد نظر مشخص گردد و بر اساس آن نوع گیربکس و نوع مشخصات فنی آن مانند توان، گشتاور، نسبت تبدیل، دور ورودی و غیره انتخاب گردد. در ادامه به معرفی هر کدام از این مشخصات و تأثیر آنها در روند انتخاب گیربکس صنعتی خواهیم پرداخت.

توجه به نیاز کاری در انتخاب گیربکس صنعتی

توجه به مدل دستگاه در انتخاب گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی با توجه به نوع طراحی، ساختار و کارایی که دارند در انواع و مدل های مختلفی عرضه می شوند که از کاربردی ترین آنها می توان به گیربکس حلزونی، گیربکس خورشیدی، گیربکس مخروطی و گیربکس مجموعه دنده‌ای (هلیکال) اشاره کرد. البته مدل های دیگری از گیربکس ها با عنوان گیربکس شافت مستقیم، گیربکس آویز، گیربکس دور متغیر، گیربکس کرانویل پینیون و غیره در دسترس هستند که با توجه به نوع طراحی و مکانیزمی که دارند می توان آنها را در زیر مجموعه چهار گیربکس اصلی جای داد. با این وجود هر کدام از این دستگاه ها با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که دارند در شرایط کاری مختلف از مزایا و معایبی برخوردار هستند که در هنگام انتخاب گیربکس صنعتی لازم است به آنها توجه شود. در ادامه به معرفی این گیربکس ها، ویژگی ها، مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی:  نوار نقاله در آذربایجان شرقی

معرفی گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

گیربکس خورشیدی از انواع کاربردی گیربکس در بسیاری از زمینه های کاری بوده که با عنوان گیربکس سیاره ای نیز شناخته می شود. این گیربکس ها به صورت هم محور طراحی می شوند و به همین دلیل ساختار کم حجم و فشرده ای دارند. از مزایای بسیار این گیربکس ها می توان به کارایی بالا، حجم پایین، لقی ناچیز و ضریب گشتاور بالای آنها نسبت به وزن اشاره کرد. با این وجود این دستگاه ها به دلیل طراحی پیچیده ای که دارند نیاز به نگهداری تخصصی داشته که در هنگام انتخاب گیربکس صنعتی مدل خورشیدی لازم است به این فاکتورها توجه شود.

معرفی گیربکس صنعتی حلزونی (Worm Gearbox)

از دیگر مدل های پرکاربرد گیربکس صنعتی می توان به گیربکس حلزونی اشاره کرد که در طراحی آنها از شفت های ورودی و خروجی با حالت عمودی استفاده می شود. این دستگاه ها از ضریب انتقال قدرت بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با گیربکس های خورشیدی ارزان تر و کم صدا تر هستند. لرزش این دستگاه ها پایین بوده و به دلیل مکانیزم برگشت ناپذیری که دارند از امنیت بالایی در سیستم های کاری برخوردار هستند.

معرفی گیربکس صنعتی حلزونی (Worm Gearbox)

معرفی گیربکس صنعتی مخروطی (Bevel Gearbox)

گیربکس مخروطی از دیگر گیربکس های کاربردی در زمینه صنعت بوده که در طراحی آنها از اهرم زاویه دار استفاده شده است که به دستگاه قابلیت تغییر جهت چرخش را می دهد. از ویژگی های گیربکس مخروطی می توان به فشرده بودن آنها، قدرت بالا، عملکرد بی صدا، مصرف بهینه انرژی و قیمت بالای آنها اشاره کرد. از این نوع گیربکس ها بیشتر در نوار نقاله های قدرتمند استفاده می شود و از کارایی و دوام بالایی برخوردار هستند.

معرفی گیربکس صنعتی مخروطی (Bevel Gearbox)

معرفی مجموعه دنده‌ ای (هلیکال)

از دیگر مدل های کاربردی این دستگاه ها می توان به گیربکس مجموعه دنده ای (Gear Train) اشاره کرد که از آنها در زمینه های کاری که نیاز به قدرت بالا بوده استفاده می شود. این گیربکس ها با محور موازی طراحی می شوند و برای کار با نوار نقاله ها مناسب هستند. همچنین استفاده از این تجهیزات با توجه به نوع طراحی که دارند باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری می شود. چنان چه به دنبال انتخاب گیربکس صنعتی با قدرت بالا، ضریب تبدیل پایین و سطح عملکرد نزدیک به یک هستید گیربکس های مجموعه دنده ای یا گیربکس هلیکال می توانند یک گزینه مناسب برای شما باشند.

معرفی مجموعه دنده‌ ای (هلیکال)

نوع محرک ورودی در انتخاب گیربکس صنعتی

از آن جایی که در سیستم های انتقال با توجه به شرایط و نیاز کاری از محرک های ورودی متفاوتی استفاده شود در هنگام انتخاب گیربکس های صنعتی لازم است به نوع این محرک ها توجه کافی شود. محرک های ورودی در این سیستم ها می تواند به صورت الکتروموتور، توربین یا موتور پیستونی باشد که هر کدام از آنها با توجه به نوع طراحی و عملکردی که دارند می توانند شوک های متفاوتی را به بخش گیربکس وارد کنند. لازم به ذکر است که موتورهای پیستونی در مقایسه با الکتروموتورها شوک بیشتری را به گیربکس وارد می کنند که در هنگام انتخاب این تجهیزات لازم است به این فاکتور نیز توجه شود.

وب سایت Designworldonline در خصوص انتخاب گیربکس موارد جالبی را بیان کرده است؛ فرآیند انتخاب گیربکس شامل چند مرحله است که نحوه عملکرد دستگاه و نحوه نصب یونیت را مشخص می کند. متداول ترین اطلاعات مورد نیاز عبارتند از: سرعت و اسب بخار ورودی، سرعت خروجی مورد نظر یا گشتاور خروجی مورد نظر (نسبت را تعیین می کند)

دور ورودی در انتخاب گیربکس صنعتی

دور ورودی به گیربکس از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب گیربکس های صنعتی بوده که در مشخصات دستگاه بدان اشاره شده است. با استفاده از این فاکتور می توان بسیاری از محاسبات دستگاه از جمله محاسبه ضریب اطمینان را انجام داد که می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب نوع روغن، نحوه روغن کاری، انتخاب یاتاقان و غیره در این دستگاه ها باشد. از آن جایی که دور ورودی به گیربکس با توجه به نوع اتصال یا کوپل شدن آن می تواند تغییر کند لازم است در محاسبات انجام شده به مقدار دقیق آن با در نظر گرفتن جزئیات اشاره شود.

مقاله پیشنهادی:  انواع نوار نقاله در معدن

توان الکتروموتور در انتخاب گیربکس های صنعتی

در کار با گیربکس صنعتی لازم است به توان خروجی الکتروموتور توجه شود و بر اساس آن گیربکس مورد نظر انتخاب گردد. برای محاسبه توان خروجی گیربکس به دو فاکتور بازده گیربکس و توان ورودی این دستگاه نیاز خواهد بود.  توان ورودی گیربکس همان توان خروجی الکتروموتور بوده که در کاتالوگ دستگاه بدان اشاره شده است. توان خروجی گیربکس نیز از حاصل ضرب توان ورودی دستگاه در بازده آن به دست می آید.

گشتاور خروجی در انتخاب گیربکس صنعتی

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب گیربکس های صنعتی می توان به گشتاور خروجی این دستگاه ها اشاره کرد که لازم است بر اساس شرایط و نیاز کاری انتخاب گردد. در فرایندهای سنگین که نیاز به گشتاورهای بالا بوده می بایست از گیربکس هایی با گشتاور خروجی بالا استفاده کرد. عدم تناسب گشتاور سیستم با گشتاور گیربکس می تواند با بروز خسارت و آسیب به بخش های مختلف آن همراه باشد.

گشتاور خروجی در انتخاب گیربکس صنعتی

نسبت تبدیل و سرعت خروجی در انتخاب گیربکس های صنعتی

نسبت تبدیل گیربکس از فاکتورهای مهم در انتخاب این دستگاه بوده که می بایست بر اساس نیاز کاری انتخاب شود. در سیستم های انتقال بر اساس نسبت تبدیل گیربکس می توان سرعت الکتروموتور را در مقادیر مختلف در بخش خروجی سیستم تغییر داد.

نحوه اتصال در انتخاب گیربکس صنعتی

فاکتور مهم دیگری که در انتخاب این گیربکس ها لازم است بدان توجه شود نحوه اتصال آنها به دیگر بخش های سیستم بوده که در اصطلاح به آن کوپل شدن می گویند. اتصال یا کوپل شدن گیربکس با بخش الکتروموتور سیستم و دیگر بخش های آن می تواند به صورت های مختلفی چون اتصال مستقیم، اتصال کوپلینگ، تسمه و پولی انجام شود که در هنگام انتخاب گیربکس لازم است به این فاکتور توجه کافی شود.

شرایط محیطی در انتخاب گیربکس صنعتی

شرایط محیطی از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب گیربکس های صنعتی بوده که تأثیر زیادی بر عملکرد و دوام این دستگاه ها خواهد داشت. از جمله این شرایط می توان به دمای محیط، میزان گرد و غبار، مقدار رطوبت، تماس با مواد شیمیایی و غیره اشاره کرد که گیربکسی مورد نظر می بایست با شرایط مذکور سازگار باشد تا به آن آسیب جدی وارد نگردد و از دوام و طول عمر آن کاسته نشود.

راندمان در انتخاب گیربکس های صنعتی

از دیگر فاکتورهایی که در هنگام انتخاب این گیربکس ها لازم است بدان توجه شود راندمان این دستگاه ها بوده که تأثیر زیادی بر عملکرد و کارایی آنها دارد. بعلاوه این فاکتور بر مقدار مصرف انرژی در سیستم نیز تأثیرگذار خواهد بود که می تواند باعث افزایش مصرف و یا صرفه جویی در آن شود.

مقاله پیشنهادی:  انواع روش های شستشو نوار نقاله

فاکتور لقی در انتخاب گیربکس صنعتی

میزان لقی دستگاه که از آن با عنوان Backlash نیز یاد می شود از فاکتورهای مهم در انتخاب گیربکس های صنعتی بوده که لازم است مورد توجه قرار گیرد. فاکتور لقی که در واقع بیانگر فاصله بین دندانه های چرخ دنده های گیربکس است تأثیر زیادی بر قدرت اثرگذاری دستگاه و دقت انتقال آن دارد.

میزان صدای دستگاه در انتخاب گیربکس های صنعتی

میزان تولید نویز و آلودگی صوتی دستگاه از دیگر فاکتورهایی است که در انتخاب گیربکس صنعتی لازم است بدان توجه شود. گیربکس هایی که در حین استفاده آلودگی صوتی پایینی تولید می کنند برای فرایندهای کاری مختلف مناسب تر هستند.

میزان صدای دستگاه در انتخاب گیربکس های صنعتی

الزامات تعمیر و نگهداری در انتخاب گیربکس صنعتی

الزامات تعمیر و نگهداری گیربکس از دیگر فاکتورهایی است که در هنگام انتخاب این دستگاه لازم است مورد توجه قرار گیرد. از آن جایی که این تجهیزات نیاز به روانکاری دوره ای دارند در هنگام انتخاب گیربکس های صنعتی لازم است به نحوه اجرای این فرایند مطابق با دستورالعمل های شرکت سازنده توجه شود.

ضریب کار در انتخاب گیربکس های صنعتی

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب گیربکس های صنعتی ضریب کار (s.d) آنها بوده که مقدار آن در جداول مربوط به مشخصات فنی این دستگاه ها ذکر شده است. این فاکتور به میزان تحمل گیربکس تحت بارهای مختلف اشاره دارد و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. با بررسی ضریب کار این گیربکس ها می توان یک دستگاه با کارایی بالا و متناسب با شرایط کاری را انتخاب کرد.

وزن و ابعاد دستگاه در انتخاب گیربکس صنعتی

وزن و ابعاد گیربکس از فاکتورهای مهمی هستند که در هنگام انتخاب این دستگاه ها لازم است مورد توجه قرار گیرند. در انتخاب وزن و ابعاد گیربکس لازم است به فضای موجود و محل نصب آن توجه شود و بر اساس آن گیربکس مورد نظر انتخاب گردد. همچنین نوع شفت گیربکس فاکتور دیگری است که لازم است متناسب با شرایط و فضای کاری انتخاب شود. برای گیربکس ها بر اساس نحوه قرارگیری آنها از سه نوع شفت عمودی، موازی و هم محور استفاده می شود که در هنگام انتخاب این دستگاه ها لازم است مورد توجه قرار گیرند.

قیمت گیربکس در انتخاب گیربکس صنعتی

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب گیربکس های صنعتی می توان به قیمت این تجهیزات اشاره کرد که می تواند بر کارایی و دوام آنها تأثیرگذار باشد. از طرفی قیمت گیربکس صنعتی خود به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به نوع و مدل گیربکس، وزن و ابعاد آن، نسبت تبدیل، راندمان دستگاه، کیفیت ساخت قطعات و برند سازنده آن اشاره کرد. گیربکس هایی که توسط برندها و شرکت های معتبر عرضه می شوند و از کیفیت و دوام بالایی برخوردار هستند معمولاً قیمت بالایی دارند.

خرید اینترنتی گیربکس صنعتی

اگر قصد خرید و انتخاب گیربکس صنعتی را دارید به روش اینترنتی نیز می توانید این دستگاه ها را خریداری نمایید. امروزه روش خرید اینترنتی به دلیل مزایایی که دارد بیشتر مورد توجه خریداران بوده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید اینترنتی مدل های مختلف گیربکس صنعتی تنها کافی است به فروشگاه ره آوران صنعت قومس که از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه عرضه این تجهیزات بوده مراجعه کرده و گیربکس مورد نظر خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *